Klaar voor de 21ste eeuw en de naderende verandering van het transportwezen.

Dat Nikola onder vuur ligt vanwege vermeende bedriegerij, neemt niet weg dat voor waterstof als vrachtwagenbrandstof een toekomst is weggelegd. Wel is voor de transitie van diesel naar waterstof een meerjarenplan nodig. Het geringe aantal tankstations blijft voorlopig problematisch.

De Mercedes-Benz GenH2 geeft een toekomstbeeld. Het is een futuristisch ogende truck met een tamelijk gesloten voorzijde. Het is de bedoeling dat de GenH2 qua gebruikseigenschappen een reguliere vrachtwagen zo dicht mogelijk nadert. Het laadvermogen komt uit op 25 ton, bij een totaalgewicht van 40 ton. Het is de bedoeling dat vloeibare waterstof wordt getankt, die een hogere dichtheid heeft dan gasvormige waterstof. Het rijbereik komt dan uit op ongeveer 1.000 kilometer. Het vermogen van de brandstofcellen bedraagt tweemaal 150 kW (204 pk), de elektromotoren worden begrensd op 400 kW (545 pk). Er is een accupakket van 70 kWh aanwezig, dat vooral dient ter ondersteuning. In 2023 krijgen de eerste klanten de beschikking over de Mercedes-Benz GenH2, zodat praktijkervaring kan worden opgedaan. De reguliere levering begint op zijn vroegst in 2025.

Een andere Mercedes-vrachtwagen is de eActros LongHaul. Daadwerkelijke specificaties worden niet gedeeld, maar de truckfabrikant heeft veel oog voor de inzetbaarheid. Gesteld wordt dat tijdens een door de rijtijdenwet verplichte stop van 45 minuten, het accupakket goeddeels kan worden opgeladen. Praktijkinzet van een Mercedes-Benz eActros, geen LongHaul, is sinds 2018 gaande. Naar verwachting zal de Mercedes-Benz eActros LongHaul binnen een paar jaar geïntroduceerd. Echte ambitie lijkt niet aan de dag te worden gelegd, maar een elektrische truck mag uiteraard van harte worden verwelkomd.

Beeld: Mercedes-Benz GenH2


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.