Mercedes-thuisbatterij
Aan een kortstondige aanwezigheid op de markt van thuisaccu’s komt plots een einde.

Of er toekomst in zit is nog even afwachten, maar het kan erg zinvol zijn om zelf opgewekte energie ook op te kunnen slaan. Omdat er ’s nachts nu eenmaal geen zonne-energie is. Om dan toch de elektrische auto te kunnen opladen, zijn er veel automerken die met een energieoplossing komen. Daaronder Renault, Nissan en Audi.

Na een korte concurrentiestrijd met Tesla, dat de Powerwall-thuisbatterij aanbiedt, gooit Mercedes het bijltje erbij neer. Mercedes stopt met de thuisaccu. Het zou volgens Mercedes-woordvoerder Madeleine Herdlitschka niet nodig zijn om thuis een accupakket uit een auto neer te gebruiken, dat ook nog eens overontworpen is. De energiedichtheid ligt extreem hoog en dat is nergens voor nodig. Ook hoeft het ontwerp niet noodzakelijk van uitzonderlijke kwaliteit te zijn, de ster van het Zuid-Duitse merk kan achterwege blijven. Het gaat er in de eerste plaats om dat er een thuisaccu kan worden geboden met goede specificaties, die probleemloos functioneert en lang meegaat. Dat is iets dat gespecialiseerde fabrikanten kunnen bieden.

Overigens heeft Mercedes een eigen accufabriek in Duitsland. Maar het lijkt er dus niet op dat daar dusdanig veel batterijen worden gemaakt, om er genoeg over te houden voor gebruik als thuisaccu. Of er wordt eenvoudigweg te weinig verdiend op die accu’s. Ondertussen duurt het wachten op volledig elektrische Mercedessen ook voort. (Via: greentechmedia.com)


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Vreemd. Je zou denken dat de thuisbatterij er vooral is om de overcapaciteit van de accufabriek weg te werken. Een fabriek moet aantallen draaien om rendabel te zijn. 20.000 stuks per maand produceren kost niet dubbel zoveel als 10.000 stuks. En aangezien EV’s nog niet in grote aantallen schuiven, is de markt van thuisbatterij daarmee interessant.

Dus ofwel heeft Daimler de capaciteit nu nodig voor EV’s – onwaarschijnlijk want die staan nog niet eens in de showroom – ofwel krijgen ze de rekening echt niet rond.

Het argument dat “overontworpen” er niet toe doet en de ster niet nodig is is onzin. De ster is een merk als een ander. Een vrachtwagen, bestelwagen, Unimog en bus zijn ook producten die beoordeeld worden op “goede specificaties, die probleemloos functioneert en lang meegaat”, en daar zet men wel een ster op.

En dat een gespecialiseerde firma daar betere kansen bij maakt, wel, als je een grote speler wil worden in de EV markt van de toekomst, dan moet je toch gewoon ook een specialist worden in de accu-tech, dus ook de thuisbatterij.

Heel vreemd dus…

Ik weet niet hoe het in andere (EU) landen is maar hier heb je geen accu nodig zolang je gebruikte elektriciteit bij de eindnota van de energieleverancier verrekent wordt met de aan het net geleverde energie. Wat kost deze vorm van energie’opslag’?: 230 euro per jaar. Dus in Nederland is voorlopig nog geen markt voor thuisaccu’s uitgaande van economische overwegingen.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.