Wat zit daar precies achter? Wordt de algemeen heersende gedachte dat autonoom rijden een grote toekomst tegemoet gaat niet langer gedeeld?

Of is het subtieler dan dat? Uit gesprekken met journalisten, die ondanks het verscheiden van de Salon van Genève dit jaar, alsnog plaatshadden, blijkt een heldere toekomstvisie van Daimler-topman Ola Kallenius.

Niet langer wordt er gewerkt aan zelfrijdende personenwagens. Terwijl het een tijdlang als ultiem doel werd gezien om grote, luxe personenwagens haast onopgemerkt te laten rijden, zodat zelfs de bestuurder er amper erg in zou hebben dat de bestemming bereikt zou worden. Autonoom rijden maakt het immers mogelijk om andere dingen te doen: te mijmeren, stukken te lezen, te duiken in de digitale wereld, verloren te raken in een gesprek met de andere inzitten. Van dit ideële toekomstbeeld is afscheid genomen. Meer dan een zeer geavanceerde cruise control lijkt er niet in te zitten, Autopilot-achtige kwaliteiten hoeven niet meer te worden verwacht.

De aandacht wordt verlegd naar de trucks van Mercedes-Benz, die moeten autonoom worden. Een gemakkelijkere opgave dan bij personenwagens, want de aandacht zal vooral uitgaan naar autonoom rijden op snelwegen. Er zal dus werk worden gemaakt van een cruise control met zelfrijdende vaardigheden, die menselijk ingrijpen verregaand overbodig maakt en waarschijnlijk zelfs prima in staat is om een noodstop uit te voeren, mocht het nodig zijn. Eigenlijk is dat niet erg nieuwe techniek.

Wanneer de trucks voldoende zelfrijdend zijn, wordt de aandacht weer verlegd naar zelfrijdende auto’s. Kallenius stelt dat het een geldkwestie is, de wil ontbreekt om in één keer buitensporig veel middelen te besteden aan autonoom rijden, of anders wordt het nut daarvan niet ingezien. (Via: driven.co.nz)

Beeld: Mercedes-Benz urban eTruck uit 2016, een elektrische concepttruck


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.