Misschien wel de spannendste Mercedes-Benz op de Parijse autotentoonstelling: de nieuwe SLS AMG Electric Drive. Deze sportwagen is emissievrij dankzij de toepassing van vier elektromotoren met een gezamenlijk vermogen van 552 kW/750 pk en een koppel van maar liefst 1.000 Nm. Dit maakt de vleugeldeur tot de snelste elektrisch aangedreven serieproductie-auto ter wereld.

In de SLS AMG Electric Drive beschikt elk wiel over een eigen zogenaamde permanent magneet synchroon-elektromotor. Het maximale toetental van de vier motoren die elk 45 kg wegen, bedraagt 13.000 tpm. Het gezamenlijke vermogen komt op 552 kW/750 pk. Het maximale koppel bedraagt 1.000 Nm en staat vrijwel direct ter beschikking bij wegrijden vanuit stilstand. Het enige dat Mercedes niet heeft willen vrijgeven is de actieradius.

Indrukwekkende sound
AMG heeft de ‘sound’ van de SLS AMG Electric Drive zo ontworpen dat hij perfect aansluit bij het unieke karakter van de auto. Bij het indrukken van de ‘Power-knop’ klinkt een karakteristiek startgeluid. Bij accelereren is het geluid zeer dynamisch, bij constante snelheden juist gedempt. Ook ‘stationair’ draaien en energierecuperatie (afremmen op de motor) hebben een eigen geluid. Ongewenste geluiden worden op hun beurt juist geëlimineerd (sound cleaning). Het sound system met elf luidsprekers is de spil in de geluidsproductie én het tegengaan van ongewenst geruis.

Lithium-ion batterij en meerdere koelcircuits
De vier elektromotoren van de SLS AMG Electric Drive worden gevoed door een vloeistofgekoeld batterijpakket dat bestaat uit 12 modules met elk 72 lithium-ion cellen. De capaciteit bedraagt 60 kWh en de belastingsgraad maximaal 600 kW. De maximale spanning is 400 V. Het complete baterijpakket weegt 548 kg. Bij de ontwikkeling en de productie van het batterijpakket wordt gebruik gemaakt van de kennis van Mercedes AMG High Performance Powertrains Ltd uit Engeland.

Snellaadfunctie met de Wallbox: 22 kW
Voor de SLS AMG Electric Drive is in een samenwerkingsverband met SPX en KEBA een zogenaamde Wallbox ontwikkeld. Deze wordt klanten aangeraden thuis te installeren en biedt het maximale oplaadvermogen van 22 kW dat ook met enkele publiek toegankelijke laadstations al kan worden gerealiseerd. Via een krachtstroomkabel is de auto met de Wallbox te verbinden. De laadtijd bedraagt met dit vermogen circa 3 uur. Volledig geladen batterijen zijn goed voor een actieradius van 250 km. Een dergelijk hoog laadvermogen dient wel met de netwerkbeheerder te worden afgestemd.

Vierwielaandrijving met AMG Torque Dynamics
Doordat elk wiel een eigen elektromotor heeft, beschikt de SLS AMG Electric Drive over een intelligente vorm van vierwielaandrijving die onder alle omstandigheden zowel optimale rijdynamiek, wegligging, comfortniveau als een hoog veiligheidsniveau biedt. AMG Torque Dynamics staat voor de mogelijkheid om elk wiel individueel aan te sturen. Dit biedt de volgende mogelijkheden:

• Het optimaliseren van het bochtgedrag
• Beperken van onder- en overstuurneigingen
• Versterken van de gierdemping van het basisvoertuig
• Beperking van de benodigde stuurkracht en stuuruitslag
• Verbeteren van de tractie
• Minimalisering van het aantal ESP-/ASR-ingrepen

Er is keuze uit drie rijprogramma’s: Comfort (C), Sport (S) en Sport plus (S+). In alle gevallen zorgt AMG Torque Dynamics voor optimale grip; ook in het grensbereik is de auto zeer handelbaar. Het ESP zorgt daarbij voor een hoog veiligheidsniveau.

Lichtgewicht bouwwijze, laag zwaartepunt
De SLS AMG Electric Drive is gebouwd volgens de AMG Lightweight Performance-strategie. De batterij is beschermd ondergebracht in een monocoque die is gemaakt van met koolstofvezel versterkte kunststof. De monocoque vormt een integraal deel van de ‘ruggengraat’ en is met schroeven en geavanceerde lijmtechnologieën aan de aluminium space frame-carroserie bevestigd. Het resultaat: een zeer stijve én lichte structuur (tot 50 % minder gewicht dan bij gebruik van staal). Alle technische componenten (elektromotoren, transmissies, batterij) zijn bovendien laag ondergebracht en zodanig in de auto geplaatst dat ze zorgen voor een perfecte gewichtsverdeling en een laag zwaartepunt. Dit komt de rijdynamiek én het veiligheidsniveau ten goede.

Nieuwe vooras met pushrods
Aangezien ook de voorwielen aangedreven zijn, heeft de SLS AMG Electric Drive vergeleken met de reguliere SLS AMG een volledig andere vooras: een multilink-as met pushrod-veerpoten. Deze liggende veerpoten worden ook veel toegepast in de racerij. De besturing is van het type rack-and-pinion met elektro-hydraulische, snelheidsafhankelijke bekrachtiging. Standaard is een koolstofvezel versterkt keramische remsysteem gemonteerd. De remschijven die daarbij worden gebruikt, zijn tot wel 40 % lichter dan conventionele stalen schijven. Dit beperkt het onafgeveerde gewicht – weer een ‘plus’ voor de rij- én stuurdynamiek.

AMG Performance Media
De SLS AMG Electric Drive is standaard uitgevoerd met AMG Performance Media. Dit geeft informatie over essentiële zaken als de energiestroom, de laadstatus van de batterij, de resterende actieradius, het energieverbruik (in kWh/100 km) en AMG Torque Dynamics. Ook informeert het over de (dwars)versnelling, de bandenspanning, rondetijden en de set-up van de auto. Bovendien is een snelle internetverbinding inbegrepen.

Herkenbaar
Uiterlijk onderscheidt de SLS AMG Electric Drive zich van de andere SLS AMG-modellen door frontsplitter van met koolstofvezel versterkte kunststof. De roosters van de luchtinlaten voor de koelmodule zijn uitgevoerd in honingraatdesign en zijn in carrosseriekleur gespoten. De koplamp- en achterlichtunits zijn donker getint. Aan de achterzijde springt de nieuwe bumper met geïntegreerde diffuser in het oog. De SLS AMG Electric Drive kan als enige SLS AMG in de exclusieve matte tint AMG Electricbeam Magno besteld worden. Deze kleur komt in de vorm van stiknaden van de lederen bekleding ook terug in het interieur. Zonder meerprijs staan vijf alternatieve lakkleuren ter beschikking.

De SLS AMG Electric Drive wordt beperkt beschikbaar op basis van “first-come first-serve”. De eerste auto’s worden in de tweede helft van 2013 in Nederland verwacht. Prijzen zijn nog niet bekend.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Een 60kWh accu is een serieuze accu. Ook nog eens met 22kW kunnen laden maakt het een prima bak om mee te touren.

Ik ben geen MB fan, maar dit hebben ze wel goed aan gepakt!

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.