Mercedes S500 plug-in Hybrid
Bijna een jaar geleden stelde Mercedes-Benz haar S500 plug-in hybrid met 14% bijtelling voor. Nog dit jaar komt hij op de markt, en dus is het langzaamaan tijd voor definitieve details: ze hebben de S500 op papier nóg schoner weten te maken.

De S500 PHEV, die alleen als lange versie op de markt komt, bijt voor Mercedes het spits af: het is de eerste plug-in hybride die het bedrijf op de markt brengt, na twee zuiver elektrische modellen. In 2013 verbruikte de S500 3 liter per 100 kilometer (69 gram Co2 p/km), inmiddels is dit bijgeschaafd tot 2,8 liter en 65 gram. 0-100 gaat nu in 5,2 seconden, een verbetering van 0,3 seconden.

Onder de kap ligt nog steeds de 2.996 cc grote V6 (Mercedes’ eerste ‘500’-model ooit zonder V8) met dubbele turbochargers, die op zichzelf 333 pk en 480 Nm levert. In combinatie met de 85 kW sterke elektromotor komt de S-Klasse tot een systeemvermogen van 442 pk en 650 Nm. Puur elektrisch heeft de auto een bereik van 33 kilometer (was 30 km), en haalt hij 140 km/u.

Prijs

Dan de prijs: het zal niet verbazen dat deze in de zes cijfers ligt. In Nederland bedraagt deze 114.900 euro. Heb je dat bedrag klaar liggen, dan kun je ‘m vanaf vandaag bestellen bij de lokale Mercedes-dealer. Daar kun je ‘m vervolgens in oktober ophalen.

Voor de liefhebber van 14% bijtelling kan er nu flink luxe gereden worden: niet alleen de Porsche Panamera en Cayenne horen tot de mogelijkheden, maar ook een S-Klasse. Over niet al te lange tijd verwachten we dat er ook een BMW X5 aan dit lijstje toegevoegd zal worden. Hieronder de specs van de S500 op een rijtje:

Mercedes S500 PHEV data


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

2.8 op 100 da’s zeker niet slecht, heel knap zelfs. benieuwd of ze de technologie van tesla gebruiken, benieuwd of er nog een 4 cilynder hybrid komt of een full-hybrid, top wagen die s-klasse

400V/16A suggereert 3-fase laden.

Echter staat er dan 2 uur bij. Dan zou het pack zo’n 16kWh groot zijn? (Afname laadcurve aan het einde).

Dat ze eens gewoon 30 kWh én een 2.1 diesel in die auto steken. 204 pk + 500 Nm koppel op de voorwielen van de dieselmotor, en 200 pk + 400 Nm koppel op de achterwielen van de elektromotor. Je kan makkelijk 100 km elektrisch rijden in stadscentra en op buitenwegen, en op de snelweg is de dieselmotor je beste vriend. De dieselmotor kan dan ook nog gebruikt worden om de auto in de winter te verwarmen.

Een ideale wagen, maar dat zou gemakkelijk 120.000 euro kosten. O wacht, het is een S-klasse! Bingo.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.