Mercedes eVito
De overbekende bestelbussen van Mercedes worden stuk voor stuk voorzien van een elektrische aandrijflijn. De aandacht wordt geleidelijk verlegd van diesel naar ev.

Uiteraard is dit goed nieuws voor alle stadscentra, wereldwijd. Daar brengen bestelbussen de nodige tijd door, zonder dat er veel kilometers worden afgelegd. Dat zijn dus ideale omstandigheden voor ev’s. Die gaan bij lage snelheden en fileverkeer spaarzaam om met de beschikbare energie en zijn een zegen voor de luchtkwaliteit.

Alle Mercedes-busjes krijgen naar wens elektrische aandrijving. Daarop is het wel nog enige tijd wachten. De nieuwe Mercedes Sprinter is er in 2019 als ev, in hetzelfde jaar is ook de Citan beschikbaar met elektrische aandrijving. Dat laatste is wonderlijk. De Citan en de Kangoo is een tweeling, de Renault is er al geruime tijd als ev. In de tweede helft van 2018 krijgt de Vito een volledig elektrische aandrijflijn.

Die Mercedes eVito heeft een vermogen van 84 kW (114 pk) en een koppel van 300 Nm. Niet overdreven veel, maar zoals gebruikelijk is het beschikbare vermogen onmiddelijk beschikbaar. Alle (bezorg)werk valt dus vlot te verrichten. Het accupakket heeft een capaciteit van 41,4 kWh. Daarmee is het rijbereik ongeveer 150 km. Volgens Mercedes kan er te allen tijde een afstand van 100 km worden afgelegd. Normaal gesproken ligt de topsnelheid op 80 km/u, maar er kan ook worden gekozen voor een topsnelheid van 120 km/u.

De strijd met de Nissan e-NV200 kan worden ingezet, die auto heeft tegenwoordig ook de beschikking over een 40 kWh-accupakket. Concurrentie binnen eigen huis is er in de vorm van de Fuso eCanter. Hoewel het onduidelijk is of die auto in grote aantallen zal worden geproduceerd.

Foto: Mercedes eVito


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.