S-klasse
Mercedes gaat zijn modellen uitrusten met airconditioningsystemen die voldoen aan alle prestatie- en veiligheidseisen volgens de wettelijke bepalingen die in 2017 van kracht worden.

Vanaf 2017 zal Mercedes-Benz in Europa de S-Klasse en E-Klasse met CO2- airconditioningsystemen gaan leveren.

Deze airco-units zijn gebaseerd op de DIN-specificaties zoals die zijn vastgesteld door het autostandaardcomité van de Duitse Vereniging voor de Automobielindustrie (VDA). Voor het gebruik van CO2 als koelmiddel is een nieuw ontwerp van cruciale onderdelen noodzakelijk. CO2-airconditioningsystemen werken met een druk van meer dan 100 bar – ongeveer het tienvoudige in vergelijking met de conventionele airco’s van vandaag. Dat betekent dat alle onderdelen inclusief de leidingen en dichtingen nieuw ontworpen moeten worden.

Afgezien van CO2 is R1234yf het enige koelmiddel dat tot dusver op industriële schaal wordt geproduceerd en waarmee kan worden voldaan aan toekomstige eisen van de EU-richtlijn voor airconditioningsystemen in nieuwe auto´s. De nieuwe richtlijn schrijft een limiet voor van 150 op de Global Warming Potential (GWP) index.

Het resultaat brengt modelspecifieke maatregelen om de veiligheidsnormen te waarborgen voor modellen die gebruikmaken van het R1234yf koelmiddel. Tot die maatregelen behoort een beschermingssysteem dat is toegespitst op de betreffende voertuigconfiguratie. Bij een zware frontale aanrijding zorgt het systeem dat de resterende mix van koelmiddel en lucht wordt gescheiden van hete motoronderdelen in het motorcompartiment en dat deze onderdelen op een zeer effectieve manier verder worden afgekoeld. Die mogelijkheid wordt gecreëerd dankzij de toepassing van een gasgenerator die argongas specifiek langs de betreffende hete onderdelen leidt. Deze procedure voorkomt dat het koelmiddel/lucht-mengsel vlam vat.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ben ik even blij dat m’n huidige Mercedes nog niet zo een Airco bom in het vooronder heeft. Een brandbare vloeistof onder een druk van 100 bar. Maar wees gerust als je een zware crash maakt, dan blijft het veiligheid systeem gewoon werken hoor, echt. Vind je het gek dat Mercedes daar voor is gaan liggen. Gelukkig was er een loophole. De huidige C – klasse (W205) is geregistreerd als een facelift van de vorige generatie (W204). Daardoor kon de veilige Airco variant worden gebruikt.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.