Als het om verkoopsuccessen gaat, mag er ook best worden omgezien naar bestelwagens.

Wonderlijk genoeg speelt het elektrische busje een rol in de marge. Bedrijven maken groene goede sier door een aantal busjes in te zetten en van uitbundige bestickering te voorzien om aan te tonen dat er heus elektrisch wordt gereden, terwijl intussen de dagdagelijkse bruikbaarheid beperkt is. Veelal ligt het rijbereik laag, bij hoge aanschafprijzen. Hierin brengen de (identieke) Citroën ë-Jumpy, Opel Vivaro-e en Peugeot e-Expert binnenkort verandering. Eerst naar het actuele aanbod. De Nissan e-NV200 is alweer jarenlang een vaste waarde, maar de ster van Mercedes-Benz is rijzende.

Naar eigen zeggen is Mercedes-Benz de marktleider. Gelukkig hebben we er cijfers bij. In 2020 zijn in totaal 1.672 elektrische auto’s op grijs kenteken geleverd, daarvan is een kwart een Mercedes. Dat komt neer op 418 stuks. Dat wordt dan ook nog eens onderverdeeld tussen de Mercedes-Benz eVito en eSprinter. In totaal rijden er in Nederland 5.800 elektrische busjes rond; voertuigen op grijs kenteken met een gewicht van minder dan 3.500 kilogram.

Taxi-exploitanten zijn in de gelukkige positie om Mercedes te kunnen blijven rijden, voor hen is er de Mercedes-Benz eVito Tourer en de EQV 300. De eerste doelmatig, de tweede gericht op luxe.

Tot slot over naar de personenwagens, om de aantallen wat in perspectief te zetten. ‘s Lands populairste elektrische auto is de Tesla Model 3, die auto kent 34.000 registraties.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.