Mercedes GLC F-Cell
De eerste klanten hebben hun Mercedes-Benz GLC F-Cell in ontvangst mogen nemen en kunnen dus alle kilometers op waterstof aanleggen, of zoveel mogelijk volledig elektrisch proberen te rijden.

Een auto op waterstof heeft zowel een brandstofcel als een elektrische aandrijflijn. Hoewel de brandstofcel slechts indirect wordt gebruikt voor de aandrijving kan er doorgaans niet louter elektrisch worden gereden. Met de Mercedes GLC F-Cell kan dit wel, dat lijkt zowaar een verkoopargument te zijn.

De suv is uiteraard gebaseerd op de bekende GLC, maar heeft nu een volstrekt andere aandrijflijn. De elektromotor levert een vermogen van 155 kW (211pk) en een koppel van 365 Nm. Het accupakket heeft een capaciteit van 13,5 kWh. Op waterstof is het rijbereik 430 kilometer, waaraan nog eens 51 volledig elektrische kilometers kunnen worden toegevoegd. Dat alles wel gemeten volgens de NEDC-norm. Hopelijk is de praktijk niet te weerbarstig. De keuze wordt aan de chauffeur gelaten, er zijn namelijk verschillende rijmodi beschikbaar. Het is mogelijk om uitsluitend op waterstof te rijden, of juist volledig elektrisch en er is ook een hybridemodus.

De eerste Mercedes GLC F-Cells zijn afgeleverd aan klanten in Duitsland. Het zijn grote bedrijven en overheidsorganisaties die de overstap naar waterstof wagen. Daaronder Shell, Deutsche Bahn, de steden Stuttgart en Hamburg, nationale en regionale ministeries. Particulieren kunnen overigens ook kennismaken met deze auto door er eentje te huren via de verhuurafdeling van Mercedes in Duitsland. Het blijft wat onduidelijk hoe het zit met de verkrijgbaarheid van de auto in Nederland.

Tanken gaat in een mum van tijd, het tanken van waterstof duurt althans niet langer dan het tanken van benzine of diesel. De tanks bieden ruimte aan 4,4 kilogram waterstof en zijn ter bescherming omhuld met koolstofvezel. Aardig eenvoudig, het is een grotere uitdaging om in eigen land een tankstation te vinden dat waterstof verkoopt. De brandstof geniet vooralsnog een matige populariteit.

Concurrentie van de Mercedes GLC F-Cell komt van de Hyundai Nexo en de Toyoa Mirai.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.