Mercedes S500 plug-in hybrid
Om te voorkomen dat het gaspedaal te hard wordt ingedrukt en de brandstofmotor in moet schakelen, heeft Mercedes bedacht om een weerstandje in te bouwen.

Het idee is een beetje afgekeken van Nissan, die met de Eco Pedal de voet van de bestuurder licht terug duwde als er te assertief mee werd omgegaan. In de Mercedes S500 plug-in hybride wordt softwarematig hetzelfde trucje toegepast, maar juist om een waarschuwing te geven als de brandstofmotor op het punt staat om in te schakelen. Dit moet het makkelijker maken om puur elektrisch te blijven rijden en daarmee brandstof te besparen.

En het trucje werkt. In 2013 werd er aan de Universiteit van Warwick getest hoe bestuurders reageren op een stimulus die wordt gegeven als er meer dan 50 procent gas wordt gegeven. De bestuurders met een terugduwend gaspedaal trokken veel rustiger op en bespaarden daardoor meer brandstof dan de mensen die simpelweg werden gevraagd zo zuinig mogelijk te rijden.

Een beetje hulp van de auto zelf kan dus geen kwaad. Op dat gebied heeft Mercedes nog een trucje bedacht, namelijk software dat het verkeer en de wegenkaart analyseert om zo veel mogelijk uit de accu van de S500 plug-in te kunnen halen. Deze “intelligent operating strategy” weet dan waar het beste regeneratief geremd kan worden, namelijk bij een vertragende voorganger of heuvelafwaarts.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Nog meer bemoeienis.

Op zich een goede ontwikkeling naar autonome auto’s.
Maar tot het zover is rijdt ik liever zelf.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.