Mercedes E300 de plugin-hybride
Dat lijkt Mercedes althans te willen. Binnen nu en een paar jaar een serieuze Tesla-concurrent op de weg zetten, zodat Das Haus weer heer en meester wordt in de taxiklasse.

Het is wat flauw om gelijk het woord taxi te laten vallen, maar laten we wel wezen, de standaardtaxi is de Mercedes E-klasse al jarenlang niet meer. Die rol wordt steeds vaker vertolkt door een Tesla Model S of een andere elektrische auto. Voor Mercedes is het hoog tijd om werk te maken van elektrisch vervoer. De Mercedes EQC is de eerste van veel meer modellen.

De komende jaren worden er door Mercedes miljarden gestoken in elektrisch rijden. Er gaat 10 miljard euro naar de ontwikkeling van de EQ-modellen, 20 miljard euro naar batterijceltechnologie en er wordt 1,5 miljard euro gestoken in de bouw van een nieuwe fabriek in China. De kille cijfers zijn niet direct het meest verheffende om te delen.

Want welke modellen zijn er op komst? We zagen al de Mercedes EQV, een luxe personenbus, evenals de relatief compacte EQA. De beide modellen worden in 2020 gepresenteerd. De Mercedes EQE is daarna aan de beurt.

Die Meredes EQE moet een ware Tesla-concurrent worden. We hopen van harte eerdaags een auto met een aantrekkelijke vormgeving te kunnen verwelkomen. Naar verluidt levert de aandrijflijn veel meer dan 400 pk en komt het rijbereik uit op 600 kilometer. Twee elektromotoren bieden vierwielaandrijving en een zeker weggedrag. De EQE komt te staan op een speciaal ontwikkeld platform waarbij om het gewicht wat te sparen ruimhartig gebruik gemaakt wordt van aluminium. De buitenmaten van de auto komen overeen met een E-klasse, terwijl de auto binnen een klasse groter zou moeten zijn, formaat S-klasse dus.

Hoe positief dit ook mag klinken, de auto verdient niet alleen maar lof. Het is een koud kunstje om op papier goede specificaties te bieden, al helemaal als de productieversie er niet is. De Mercedes EQE wordt pas verwacht in 2022. Dat is toch al gauw tien jaar na de komst van de Tesla Model S. De Duitsers lijken derhalve bepaald geen haast te maken met volledig elektrische modellen.

Beeld: geen EQE, maar de Mercedes EQE, een diesel-pluginhybride


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.