Het heeft de schijn zo simpel als wat te zijn, maar waterstof tankt toch echt een stuk lastiger dan benzine of diesel.

Mercedes-Benz gelooft in waterstof als het gaat om vrachtwagens en bussen. Wanneer het tot grootschalige productie komt is onduidelijk en zal samenhangen met stimuleringsmaatregelen, milieunormen en acceptatie door vlootbeheerders.

Ondertussen gaat de ontwikkeling voort, in dit geval op het vlak van tanken. Waterstof wordt onder hoge druk opgeslagen. Bij het tanken vindt normaal gezien communicatie plaats tussen de pomp en het voertuig. Samen met waterstofleverancier Linde probeert Mercedes-Benz hier verandering in te brengen.

Door de tanken onder een verhoogde druk, wordt voorkomen dat retourgassen ontstaan. Communicatie in de vorm van een handshake van pomp en voertuig is dan niet langer nodig. Verder is het de bedoeling van Mercedes-Benz om waterstof in de tank eveneens onder een wat hogere druk op te slaan dan nu het geval is. Dat heeft tot voordeel dat er meer waterstof in een tank past en komt het rijbereik ten goede.

Het duurt evenwel nog tot 2023 voordat testtankstation wordt aangewezen om na te gaan of hetgeen is uitgedacht ook in de praktijk probleemloos werkt.

Beeld: Mercedes-Benz GenH2 vrachtwagen


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.