BMW i3 van DriveNow
Vereende krachten. De beide Duitse merken hebben al de nodige ervaring met deelautodiensten en kunnen op deze manier de parate kennis optimaal benutten.

Het bezit van een eigen auto is eindig, automerken gaan mobiliteit aanbieden in abonnementsvorm. Zo kan er in alle denkbare omstandigheden een geschikte auto worden geboden. Dat is in ieder geval het beeld dat automerken ons met enige regelmaat voorspiegelen. De autonome deelauto is een veelgeziene gast die bij vele merken op autobeurzen zijn opwachting maakt.

Ondertussen kan de gewone deelauto al rekenen op de nodige populariteit. In grotere steden is de eigen auto al overbodig. BMW heeft DriveNow, daarmee is het buiten Nederland actief, Daimler biedt Car2Go. Het ziet er niet naar uit dat de beide diensten acuut worden samengevoegd en onder een nieuwe naam verder gaan. In plaats daarvan gaan de klinkende namen uit de autoindustrie vorm geven aan de stedelijke mobiliteit van de toekomst. Daartoe is een joint-venture opgezet.

Deelauto’s, taxidiensten, parkeren en opladen. Over dat alles gaat worden nagedacht, om daarna met geschikte vervoersoplossingen te komen. Ook van belang is multimodaliteit, het inzetten van verschillende vormen van vervoer. Misschien hoeft het niet altijd een auto te zijn, maar kan er ook een combinatie met openbaar vervoer gemaakt gaat worden voor de langere afstanden. Verwacht in ieder geval een sleutelrol voor de smartphone. Die is ook nu al onmisbaar, zowel om het autoaanbod inzichtelijk te maken als om daadwerkelijk weg te komen.

Of er zo snel als mogelijk autonome auto’s komen en de concurrentie met Waymo wordt gezocht, of dat er gewone deelauto’s komen die zijn te vergelijken met Greenwheels en Witkar is nog even afwachten. Hopelijk worden er wel uitsluitend elektrische auto’s ingzet.

Foto: BMW i3 van DriveNow


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.