Mercedes eMerge
Twee jaar lang testte Mercedes/Daimler over een stevig aantal elektrische Smarts hoe het precies zit met elektrisch rijden in de dagelijkse praktijk. De resultaten zijn aardig verrassend.

Meer dan een miljoen testkilometers verspreid over twee jaar door privé- en zakelijke rijders in 146 smarts fortwo electric drive. Het gebruik werd geanonimiseerd gevolgd om de benodigde privacy te waarborgen, dat u het weet. Het laagste gecombineerde verbruik over één jaar bedroeg 10,4 kWh over 100 kilometer, de maximale actieradius was 161 km. Volgens de fabrieksopgave doen de kleine EV’s 16,3 kWh/100 km en een range van maximaal 145 km. Missie geslaagd dus!

Naast het gebruik en verbruik van de auto’s is eveneens informatie ingewonnen over de laadtechnieken. Op die manier moest een beeld worden verkregen van hoe het precies zit met dagelijks elektrisch rijden. Dat alles heeft natuurlijk een reden, want in 2017 wil Mercedes maar liefst tien PHEV’s in het modellengamma hebben. Daarnaast komen er ook zuivere EV’s aan, zowel met accupakket als met brandstofcel.

Volgens de uitkomsten van het eMERGE-project biedt elektrisch rijden vanaf 50 kilometer per dag al financiële voordelen. Daarbij moeten we natuurlijk wel een kanttekening plaatsen bij de vaak nog beperkte range en de (vaak) hogere aanschafwaarde van elektrische auto’s.

eMERGE2 staat overigens al op de planning. De vervolgstudie wordt gehouden onder 200 auto’s in Potsdam Berlijn, de Rijn-Roer- en Rijn-main gebieden en natuurlijk Stuttgart. Daarbij wordt gebruikgemaakt van de elektrische B-klasse en verschillende PHEV’s van Mercedes.


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Mooie resultaten en goed streven van Mercedes om meer PHEV’s en EV’s in het assortiment op te nemen. Hopelijk beginnen ze met het toevoegen van een snel-laad functie op de B Electric Drive..!

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.