Mercedes eActros
Nog niet voor iedereen beschikbaar, maar er gaat een proefproject van start met deze Mercedes eActros. De vrachtwagen gaat rondrijden bij een handvol Duitse bedrijven en twee Zwitserse bedrijven.

De dagelijkse werkelijkheid verandert hiermee in proeftuin. Want hoe bruikbaar is de Mercedes eActros en laat de vrachtwagen ergens nog wat steken vallen? Mercedes moet een uitgebreide ervaring met elektrische aandrijflijnen ontberen. Maar dat gaat spoedig veranderen, de komende jaren kunnen we elektrische personenauto’s, bestelbussen en vrachtwagens van het merk verwachten.

Mercedes ziet de eActros als opvolger van de Urban eTruck concept, die in 2016 in op de bestelwagenbeurs van Hannover (Duitsland) werd getoond. De eActros heeft twee elektromotoren met elk een vermogen van 125 kW (170 pk) en een koppel van 485 Nm. Door de overbrenging wordt dat omgezet naar 11.000 Nm, wat prestaties oplevert die te vergelijken zijn met een dieselmotor.

De accupakketten hebben een totale capaciteit van 240 kWh. Deze accupakketten zijn onderverdeeld in 11 battery packs, drie zijn er verwerkt in het chassis, 8 zijn aan de onderzijde van de eActros gemonteerd, in een stevige stalen behuizing die bij een ongeluk kan vervormen zonder dat de batterijen beschadigd raken. Het rijbereik van de 11,5 tons truck is maximaal 200 km. Opladen is mogelijk met een CCS-snellader. Mercedes rekent erop dat de bedrijven hun laadinfrastructuur te zijner tijd op orde hebben zodat wordt opgeladen met 20 tot 80 kW.

De vrachtwagen zal worden ingezet bij de Duitse bedrijven Dachser, Edeka, Hermes, Kraftverkehr Nagel en de Zwitserse firma’s Camion Transport en Migros. Ieder transportbedrijf voert de vrachtwagen uit naar de eigen wensen, dat betekent dat er koelwagens, tankers en bakwagens gaan rondrijden.

Tegen 2021 wil Mercedes elektrische vrachtwagens in productie hebben genomen.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.