De C-Klasse voegt een nieuw hoofdstuk toe aan de premium middenklassers van Mercedes-Benz met een gewichtsbesparing tot 100 kg, uitstekende aerodynamische waarden, nieuwe zuinige motoren en een keur aan assistentiesystemen.

De C-Klasse Limousine is vanaf nu te bestellen. Het modelaanbod, inclusief ruim aanbod in de 20% bijtellingscategorie, start in eerste instantie met de C 180 vanaf 36.995 euro, de C 200 vanaf 39.995 euro en de C 220 BlueTEC vanaf 42.995 euro inclusief BTW en BPM.

De C-Klasse is de bestverkopende modelserie van Mercedes-Benz. Van het vorige model, dat in 2007 geïntroduceerd werd, verkocht het merk meer dan 2,4 miljoen exemplaren.

Als gevolg van de toenemende gemiddelde lengte van mensen in het algemeen is ook de nieuwe C-Klasse gegroeid. Voorzien van een 80 mm langere wielbasis (2.840 mm) vergeleken met het vorige model, is de auto in totaal 95 mm langer (4.686 mm) en 40 mm breder (1.810 mm). De extra ruimte komt grotendeels ten goede aan de achterpassagiers. Ook wat bagageruimte betreft (480 liter) overtreft de nieuwe C-Klasse zijn voorganger.

Modern design

Wat design betreft heeft de nieuwe C-Klasse een goede stap voorwaarts gezet. De designers hebben minimalistische, pure vormen voor de C-Klasse gecreëerd, met duidelijk omlijnde oppervlakken, met als resultaat een modern design.

De lange motorkap en het naar achteren gepositioneerde inzittendencompartiment springen direct in het oog, evenals de korte overhangen; afzonderlijke elementen die de C-Klasse gezamenlijk een klassieke, uitgebalanceerde uitstraling verlenen die typerend is voor het merk Mercedes-Benz. Grote wielen benadrukken de achterkant van de auto en zorgen voor een sportief en stijlvol accent.

De C-Klasse biedt een keuze uit twee fronten: sportief met de centraal geplaatste ster of – uitsluitend voor de EXCLUSIVE – de klassieke radiatorgrille met het sterembleem op de motorkap. De lamellen van de radiatorgrille kunnen overigens geheel worden gesloten om de Cd-waarde van de auto te optimaliseren.

Standaard is de C-Klasse voorzien van H7 halogeen koplampen. Daarnaast zijn er twee energiebesparende LED-varianten leverbaar: een statisch systeem en een dynamische versie met het ‘LED Intelligent Light System’. Het karakteristieke lichtdesign verleent de nieuwe C-Klasse ook in het donker een geheel eigen opvallende ‘look’. Achter krijgt de C-Klasse in alle gevallen LED-technologie.

Interieur met fijne details

In het interieur voelt de C-Klasse als een auto uit een hoger segment dankzij de zorgvuldig gekozen, hoogwaardige materialen en fijne details. Het design is een geheel nieuw, gedurfd concept. Op een stijlvolle wijze komt hier de styling van de sportwagens van Mercedes-Benz terug in combinatie met een compleet nieuwe, vloeiend gelijnde middenconsole. In uitvoeringen met een automaat zorgt de uit één geheel opgetrokken middenconsole voor een elegant, vloeiend concept vanaf de centrale ventilatieopeningen tot aan de middenarmsteun. Bij handgeschakelde versies loopt de middenconsole iets steiler – voorzien van twee gescheiden sierdelen – voor een beter schakelgemak.

Een centraal geplaatst vrijstaand display is de grootste eye-catcher in de middenconsole. Diagonaal meet het scherm 17,78 cm (7 inch) of 21,33 cm (8,4 inch) in combinatie met COMAND ONLINE.

Het touchpad in de steun boven de controller op de middenconsole is door Mercedes-Benz zelf ontwikkeld. Net als bij een smartphone werkt dit systeem met een eenvoudige en intuïtieve bediening doordat alle hoofdfuncties door aanraking te activeren zijn. Tevens is het mogelijk om er letters, getallen en speciale karakters in elke willekeurige taal op te schrijven. Daarbij ontvangt de gebruiker duidelijke trilsignalen als feedback.

Een head-up display is eveneens nieuw voor de C-Klasse. Net als in een straaljager projecteert het systeem belangrijke informatie rechtstreeks in het blikveld van de bestuurder. Het systeem verschaft informatie over de snelheid, snelheidslimieten en navigatie-aanwijzingen, en toont berichten afkomstig van DISTRONIC PLUS.

Drie verschillende design- en uitrustingsniveaus voor het exterieur en interieur bieden maximale mogelijkheden voor personalisatie. De AVANTGARDE-lijn maakt van de C-Klasse een sportieve Limousine, de EXCLUSIVE-lijn legt de nadruk op verfijning en moderne luxe en de AMG-lijn tot slot geeft de C-Klasse een compromisloos sportief karakter.

Carrosseriestructuur: robuust en toch lichtgewicht

De carrosseriestructuur van de nieuwe C-Klasse biedt een innovatieve basis voor gewichtsreducering, een optimale stijfheid en perfecte geluid- en vibratiekarakteristieken evenals een hoge crashveiligheid. Dankzij een intelligente en innovatieve lichtgewicht constructie is het aluminium hybride carrosserie zo’n 70 kg lichter dan een conventionele stalen versie. Het totale gewicht van de auto is zelfs met ongeveer 100 kg teruggebracht. Een gevolg daarvan is een brandstofbesparing tot 20 procent zonder de prestaties te beïnvloeden. Tegelijkertijd zorgden die maatregelen voor een lager zwaartepunt, met een merkbaar sportievere en scherpere handling tot gevolg.

Betere aerodynamica en geluidsreductie

Een lage luchtweerstand is cruciaal voor een maximale efficiency. Met een Cw-waarde van 0,24 voor de C 220 BlueTEC ECO (leverbaar vanaf september 2014) zet de nieuwe C-Klasse Limousine een nieuwe maatstaf in de middenklasse. Ook op het gebied van NVH (Noise, Vibration, Harshness) zet de C-Klasse nieuwe maatstaven in z’n segment.

Goede CO2-waarden dankzij nieuwe kleine diesel

Krachtige, zuinige benzine- en dieselmotoren, alle voorzien van de ECO start/stop functie en conform de Euro 6 emissienormen. Vergeleken met het vorige model hebben ze het brandstofverbruik tot maximaal 20 procent verlaagd. Bij de introductie is er keuze uit drie motorvarianten: een diesel (de C 220 BlueTEC) en twee benzineversies (de C 180 en C 200):

tabel c-klasse

Kort na de introductie zal Mercedes-Benz de motorenlijn al verder uitbreiden. Zo zal een nieuwe kleine dieselmotor met een inhoud van 1,6 liter worden toegevoegd. Highlights van deze nieuweling zijn een laag gewicht, een compact ontwerp en een laag specifiek brandstofverbruik. Afhankelijk van de versie heeft de viercilindermotor met turbolader een vermogen van 85 of 100 kW (115 of 136 pk) bij een inhoud van 1.598cc en een koppel van 280 of 320 Nm. Het common-rail systeem met directe inspuiting werkt bij een maximale inspuitdruk van 1.600 bar.

Naast deze aanwinst wordt tevens een verder ontwikkelde versie van de bewezen 2.2-liter viercilinder diesel leverbaar in diverse varianten. Daarmee loopt het dieselgamma uiteen van 85 kW (115 pk) tot 150 kW (204 pk). De C 220 BlueTEC zal optioneel ook beschikbaar worden als BlueEFFICIENCY Edition met een vermogen van 125 kW (170 pk).

BlueDIRECT benzinemotoren met derde-generatie directe inspuiting

Wat benzinemotoren betreft is er keuze uit vijf uitvoeringen, variërend van 115 tot 175 kW (156 tot 238 pk). Daartoe behoort tevens de speciale C 180 ECO Edition, die zich kwalificeert als BlueEFFICIENCY Edition. Een zescilinder benzinemotor met 245 kW (333 pk) volgt op termijn. Verder heeft Mercedes-Benz de BlueDIRECT-technologie (efficiente directe inspuittechniek) van de V6- en V8-motoren nu ook doorvertaald naar de viercilinder.

Hybride met viercilinder diesel- en benzinemotor

Net als bij de S-Klasse en E-Klasse zal Mercedes-Benz ook een dieselmotor met een hybride systeem introduceren. De C 300 BlueTEC HYBRID met een viercilinder dieselkrachtbron en een compacte elektromotor levert 150 + 20 kW (204 + 27 pk) en verbruikt slechts 3,9 liter diesel op 100 km (NEDC, voorlopige waarde). Later zal nog een zeer zuinige hybride versie volgen, die gebruik zal maken van state-of-the-art plug-in technologie.

Geoptimaliseerde aandrijflijn

Afhankelijk van de gekozen motorisering levert Mercedes-Benz twee nieuwe handgeschakelde 6-versnellingsbakken voor de viercilinders in de C-Klasse, die zich onderscheiden door nog soepelere gangwisselingen. De doorontwikkelde 7G-TRONIC PLUS automaat kan ook worden aangeboden evenals een 4MATIC permanente vierwielaandrijving die zorgt voor extra grip stabiliteit.

Ophanging – sportief en comfortabel

Het onderstel van de C-Klasse is compleet nieuw ontwikkeld. Een nieuw ontworpen 4-link vooras heeft een belangrijk aandeel. Daarmee is de onafhankelijke voorwielophanging volledig losgekoppeld van de veerpoot, waardoor een hoger gripniveau en een hogere laterale stabiliteit werd verkregen. De ophanging reageert hierdoor gevoeliger op stuurimpulsen. Een geoptimaliseerde onafhankelijke multi-link achterwielophanging met een 5-link structuur zorgt voor wielgeleiding en rechtuitstabiliteit.

De nieuwe C-Klasse Limousine wordt standaard met een staal geveerd onderstel geleverd. In combinatie met deze vering zijn er drie DIRECT CONTROL ophangingen met een instelbaar dempingsysteem leverbaar:

– Een comfortonderstel
– Een comfortabel Avantgarde-onderstel met sportieve eigenschappen
– Een met 15mm verlaagd sportonderstel

Eerste luchtveringssysteem in deze klasse

Optioneel kan de nieuwe C-Klasse als eerste auto in deze klasse ook worden uitgerust met een luchtveringssysteem (AIRMATIC) op de voor- en achteras. Dankzij een elektronisch gestuurde, continu variabele demping worden afrolgeluiden en trillingen van de banden uitstekend verwerkt. Via de knop AGILITY SELECT kan de bestuurder kiezen uit verschillende instellingen: ‘Comfort’, ‘ECO’, ‘Sport’ en ‘Sport+’. De extra ‘Individual’ functie biedt daarnaast de mogelijkheid voor een geheel persoonlijke instelling. AIRMATIC zorgt er verder voor dat de auto rondom zelf-nivellerend is voor een optimaal rijcomfort, ook met belading.

Mercedes-Benz Intelligent Drive: de intelligente auto

De nieuwe C-Klasse vertrouwt op nagenoeg alle nieuwe assistentiesystemen met een keur aan verbeterde functies die pas enkele maanden geleden debuteerden in de S-Klasse en de E-Klasse. Deze systemen – bij Mercedes-Benz bekend onder de naam Intelligent Drive – vergroten zowel het comfort als de veiligheid. De standaarduitrusting omvat bijvoorbeeld ATTENTION ASSIST, een vermoeidheidherkenningssysteem. In combinatie met het COMAND navigatiesysteem geeft dit systeem op de snelweg bijvoorbeeld de dichtstbijzijnde parkeerplaats aan om even rust te nemen.

Nog zo’n standaardvoorziening is COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS, dat in aanvulling op Adaptive Brake Assist – dat al vanaf 7 km/h extra bescherming tegen een aanrijding kan bieden – bij snelheden tot 200 km/u ook autonoom remingrepen kan toepassen om zo de ernst van het ongeval met remmende of langzamer rijdende voertuigen te verminderen. Tot een snelheid van 50 km/h voert het systeem ook autonoom een remingreep uit voor stilstaande voertuigen en tot 40 km/h kunnen kop/staart botsingen voorkomen worden.

Daarnaast zijn nieuwe assistentiesystemen en bestaande, verbeterde systemen uit de nieuwe S-Klasse en E-Klasse optioneel te bestellen. Als onderdeel van het Intelligent Drive concept combineren ze de gegevens van diverse sensors om het comfort en de veiligheid aanzienlijk verder te vergroten. Voorbeelden zijn:

– DISTRONIC PLUS met stuurassistent en Stop&Go Pilot
– De BAS PLUS remassistent met kruispuntassistent
– PRE-SAFE® rem met voetgangersherkenning
– Een verder verbeterde actieve spoorassistent
– Actieve parkeerassistent
– Een 360° camera
– Verkeersbordenassistent met waarschuwingsfunctie voor spookrijden
– Adaptieve grootlicht-assistent plus

Geavanceerde airconditioning

Mercedes-Benz heeft het airconditioningsysteem in de nieuwe C-Klasse verder doorontwikkeld en verbeterd, met name op het gebied van kwaliteit, prestaties, efficiency en luchtkwaliteit. Zo is de nieuwe C-Klasse bijvoorbeeld de enige auto in dit segment met tunneldetectie via het navigatiesysteem. Op basis van kaartinformatie van de navigatie en GPS-data wordt de luchtrecirculatieklep automatisch gesloten wanneer de auto een tunnel nadert, om hem weer te openen wanneer de auto de tunnel uitrijdt.

Nog zo’n voorbeeld van een comfortverhogende feature is het AIR-BALANCE pakket met actieve geurverspreiding, luchtionisatie en een nog efficiëntere luchtfiltering ten opzicht van de standaarduitvoering in de nieuwe C-Klasse.

Omvangrijk infotainment

Een compleet nieuwe multimediageneratie is in de nieuwe C-Klasse intuïtief te bedienen, met uitgebreide animaties en visuele effecten die alle functies op een duidelijke wijze weergeven. Tevens is de nieuwe C-Klasse uitgerust met het Frontbass-systeem. Dit avantgardistische akoestische systeem maakt gebruik van de ruimten in de dwarsbalken en zijbalken van de koetswerkstructuur, die dienen als resonantiekamers voor de basspeakers. Een Burmester® surround sound systeem is optioneel leverbaar.

Het navigatiesysteem werkt interactief. Het herbergt een geanimeerd kompas, een ‘Drive Show’ met informatie voor de overige inzittenden – vergelijkbaar met de on-screen beelden in vliegtuigen – en Google Maps via het hoofdscherm. Het navigatiesysteem verschaft bovendien accuratere realtime informatie over de verkeerssituatie op de wegen via verkeersinformatie die via internet wordt aangeleverd als onderdeel van de ‘Live Traffic Information’ service.

Internet en diverse databronnen al vanaf de basisuitvoering

Een mobiele telefoon met Bluetooth® en een dataverbinding maakt het Audio 20 systeem geschikt voor internetgebruik. Daarmee kan zonder beperkingen op het internet worden gesurft wanneer de auto stilstaat. Rijdend kunnen Mercedes-Benz Apps als Weather, GoogleTM Local Search met StreetView en Panoramio, Destination/Route Download en Facebook worden gebruikt.

Het afspelen van muziek en video’s is mogelijk via diverse bronnen, bijvoorbeeld via Bluetooth® met de Apple iPod® en de iPhone®, vanaf een SD-kaart, USB-stick of CD/DVD (met Audio 20 CD of hoger en met COMAND Online).

COMAND Online met hotspotfunctie

COMAND Online beschikt niet alleen over het grootste scherm met een resolutie van 960 x 540 pixels en een speciale glaslaag zoals we die kennen van apparaten als de iPhone® of iPad. Het maakt tevens de ontvangst van digitale TV en radio mogelijk en biedt een keur aan andere functies, waaronder snelle navigatie vanaf een harde schijf, automatische alternatieve routes om verkeersopstoppingen te vermijden via accurate ‘Live Traffic Information’ verkeersinformatie, een geïntegreerde WLAN hotspotfunctie en het LINGUATRONIC voice control systeem.

Telefonie via Bluetooth® standaard

Het Audio 20 basissysteem voorziet net als Audio 20 CD en COMAND Online standaard in diverse telefoonfuncties, waarbij een mobiele telefoon kan worden gekoppeld aan het standaard meegeleverde Bluetooth®.

De nieuwe C-Klasse is nu te bestellen

De nieuwe C-Klasse kan vanaf nu worden besteld bij de officiële Mercedes-Benz dealers. Bij de introductie bestaat het modelprogramma uit de C 220 BlueTEC (vanaf € 42.995), de C 180 (vanaf € 36.995) en de C 200 (vanaf € 39.995). Alle genoemde prijzen zijn inclusief BTW en BPM. Leaseprijzen starten bij € 595 per maand, op basis van Operationele Service Lease (benzine, looptijd 48 maanden, 20.000 km per jaar).

Ruim aanbod met 20% bijtelling en aantrekkelijke introductiepakketten

De nieuwe C-Klasse heeft zowel benzine- als dieselvarianten beschikbaar die bij zakelijke inzet in de 20%-categorie van de fiscale bijtelling vallen: de C 180 (handgeschakeld) en de C 220 BlueTEC (handgeschakeld én automaat).

Naast de optionele Ambition- en Prestigepakketten is de C-Klasse tijdelijk uit te rusten met een introductiepakket. Voor 1.500 euro heeft men de keuze uit een Businesspakket bestaande uit actieve parkeerassistent inclusief PARKTRONIC, cruise control, Audio 20 CD incl. touchpad, voorbereiding voor Garmin MAP Pilot, Garmin MAP Pilot, LED Intelligent Light System en adaptieve grootlichtassistent of het Comfortpakket met automatische transmissie, keyless startfunctie en zitcomfortpakket. Het klantvoordeel kan hiermee oplopen tot 2.700 euro.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.