Een Mercedes-Benz, zeven zitplaatsen, voldoende elektrische range, dit is misschien wel de ideale elektrische taxi.

Mercedes-Benz Vans verrastte op de 82e internationale automobielsalon in Genève met de Mercedes-Benz Vito E-CELL Combi. De zevenzitter staat garant voor lokaal emissievrij personenvervoer, juist in de stad dus waar het er echt toe doet. De Crew Cab Combi is een doorontwikkeling van de Vito E bestelwagen op batterijen en met zijn komst is nu ook het personenvervoer aan de inzetmogelijkheden toegevoegd. De actieradius is 130 km waardoor de Vito E-CELL bijzonder geschikt is voor korte afstanden met vele tussenstops. Een twee- en driepersoons zitbank staan garant voor het comfort van de passagiers.

Het technische concept van de Vito E-CELL Combi
Als doorontwikkeling van de bestelwagen deelt de Mercedes-Benz Vito E-CELL Combi de technische componenten met zijn broer. De basis van de Vito E-CELL Combi is de Vito E met lange wielbasis. Net als zijn benzine-aangedreven tegenhanger biedt hij naast de chauffeur plaats aan zes passagiers. De carrosserie blijft geheel hetzelfde.

Onder de motorkap zijn de elektromotor, vermogenselektronica, omvormer en oplaadapparaat voor het stroomnet ondergebracht. De elektromotor heeft een vermogen van 60 kW, het hoogste koppel bedraagt 280 Nm. De krachtoverbrenging geschiedt door de voorwielen. De lithium-ion tractiebatterijen bevinden zich onder de bodem van de passagierszitplaatsen. De nominale spanning bedraagt 360 V, de capaciteit is 36 kWh. De snelheid is begrensd op 89 km/u, meer dan voldoende voor de gemiddelde taxi-chauffeur. Verder accelereert hij in 6,5/11 seconden van 0 naar 50/80 km/u. De batterijen van de Vito e-CELL worden opgeladen aan een 380/400 V-net en dit duurt maximaal vijf uur. Bovendien worden de batterijern gedurende het rijden gevoed door recuperatie, de omzetting van remenergie in stroom.

De Vito E-CELL beschikt over een volwaardige veiligheidsuitrusting inclusief ESP en bestuurdersairbag. De veiligheidsgordels zijn in de stoelen geïntegreerd. Daarnaast worden de batterijen door een crash-element beschermd. Bij het activeren van de airbag wordt de hoogspanningstechniek automatisch uitgeschakeld. In 2011 heeft Mercedes-Benz in de fabriek in Vitoria in het Spaanse Baskenland ongeveer 400 stuks van de Vito E-CELL geproduceerd. De Vito E-CELL Van en Combi lopen samen met de traditioneel aangedreven Vito van dezelfde fabricagebanden.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.