Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive
Kijk je naar de totale levensduur van de elektrische B-Klasse, dan komt daarbij tot 64 procent minder CO2 vrij dan bij een door een benzinemotor aangedreven variant. Grootste variabele is de elektriciteit die je gebruikt om de auto te laden.

TÜV Süd heeft de Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive onderworpen aan een lifecycle-assessment, waarbij niet alleen wordt gekeken naar wat de auto uitstoot wanneer hij rijdt, maar waarin de gehele levenscyclus van het model wordt bestudeerd. Daaronder valt dus ook de productie, de uitstoot die de elektriciteitsproductie met zich mee brengt en de uiteindelijke recycling van de auto.

Vergeleken met een B 180, dezelfde auto maar dan met benzinemotor, is een elektrische B-Klasse verantwoordelijk voor 24 tot 64 procent minder CO2-uitstoot. Het grote verschil wordt veroorzaakt door de manier waarop de elektriciteit waarmee je de B-Klasse laadt wordt opgewekt. Gebruik je de gemiddelde Europese elektriciteitsmix, dan bedraagt de winst 24 procent, wat neer komt op een reductie van 7,2 ton CO2. Kies je voor waterkrachtstroom, dan loopt die winst op tot 64 procent ofwel 19 ton CO2. Voor deze cijfers is uitgegaan van een levensduur van 160.000 kilometer en het volgens de NEDC bepaalde verbruik van 16,6 kWh/100 km.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.