Het hing al een tijdje in de lucht. Mercedes zou bezig zijn om de B-Klasse te voorzien van een elektrische aandrijflijn. Op de New York Autoshow is gebleken dat dit helemaal klopte, en maken we kennis met de B-Klasse Electric Drive.

310 Newtonmeter

De B-Klasse Electric Drive verschilt qua uiterlijk amper van zijn benzine- of dieselverbrandende broeders. Het grootse verschil zit hem dan ook aan wat er onder de kap schuil gaat. Daar bevindt zich een 100 kW (136 pk) sterke elektromotor die een maximumkoppel van 310 Nm levert.

Het lithium-ion accupakket is ondergebracht in de zogenaamde ‘Energy Space’ in de bodem van de auto. Dit is gedaan met het oog op ruimtebesparing en botsveiligheid. We kunnen ons tevens voorstellen dat het laag houden van het zwaartepunt heeft meegeteld, maar daarover rept Mercedes met geen woord. Waar men tevens nog over zwijgt is de ‘inhoud’ van het accupakket, want hoeveel kWh heeft die eigenlijk? Wat Mercedes nog wel kwijt wil is dat het accupakket in 2,5 uur vol is indien het geladen wordt met 240 Volt / 40 ampère.

Altijd verbonden

Controles en instelmogelijkheden van de auto op afstand worden mogelijk gemaakt door de zogenaamde Vehicle Homepage. De bestuurder krijgt met behulp van een PC of smartphone via het internet eenvoudig toegang tot zijn auto. Dankzij die ‘tool’ is het mogelijk om de huidige laadstatus van de lithium-ion batterij te raadplegen of de huidige actieradius van de auto op een kaart weer te geven. Ook kan de geplande route worden gevisualiseerd, waarbij direct duidelijk wordt of en waar de auto tijdens de reis opgeladen kan worden. Bovendien biedt deze connectiviteit de mogelijkheid om de klimaatregeling al op voorhand te activeren, om de auto vóór gebruik al te verwarmen of te koelen.

Functies die specifiek gerelateerd zijn aan elektrische auto’s zijn toegevoegd aan het instrumentarium van de B-Klasse Electric Drive. Het display met de energiemeter springt bijvoorbeeld direct in het oog. De naald stijgt kloksgewijs van het groene naar het rode gebied wanneer er meer energie wordt gevraagd en duikt onder de nullijn wanneer de auto teruggewonnen energie opslaat in de batterij.

200 km bereik

De elektrische B-Klasse accelereert in “minder dan tien seconden” naar de honderd km/u. De topsnelheid is begrensd op 160 km/u en de actieradius bedraagt 200 kilometer

De nieuwe B-Klasse Electric Drive wordt vanaf begin 2014 leverbaar in de VS, later gevolgd door Europa.

UPDATE: Als verwacht. Zowel het accupakket, de opladers als de elektromotor zijn afkomstig van Tesla Motors.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

is deze versie ook samen met Tesla gebouwd of is dat alleen de A-klasse?

Van wat ik elders lees komt de aandrijving van Tesla.

@colinb: laat dat nu net het eenvoudigste zijn aan een EV.

De accu’s zijn nog altijd het grootste probleem, en met een theoretische actieradius van 200km. Zal die wel weer om te huilen zijn

Een al ontwikkelde drijflijn integreren is inderdaad niet het moeilijkst, werk zelf bij een bedrijf dat elektrische voertuigen(vaak prototypes) ontwikkelt/bouwt in opdracht van de klant.
Accu’s toevoegen is niet zo’n probleem, echter de prijs daarvan schrikt voor een niet-seriematig geproduceerd voertuig veel mensen af.
Ik vind het wel jammer om te zien dat mensen nog altijd de theoretische range van auto’s met brandstof-motoren niet zo kritisch bekijkt als bij elektrische voertuigen.
Ik snap wel dat het komt doordat tanken (nu nog) makkelijker is dan een accu opladen, maar onder de streep betaal je er ook voor. Alleen dat vrouwtje in de USA met een Honda Civic Hybrid heeft er een keer over geklaagd en $10.000 ontvangen.

Wel blijkt trouwens dat 80-85% van de mensen makkelijk genoeg heeft aan 200km. range per dag.

200km range is ook genoeg voor de doelgroep van deze B-klasse (vooral ouderen) lijkt me.
Ik ben echter benieuwd naar de prijs hiervan. Zal toch op minimaal 40.000 euro ben ik bang.

@aldous: 100KW is geen 160pk. Dus wat is het vermogen van deze b-klasse?

@melkkoe: Excuus, het moest zijn ‘ruim 100 kW’, dus ‘ruim 136 pk’.

@aldous: ok, nog altijd meer dan genoeg i.c.m. 310Nm aan koppel.

Jammer dat deze eerst in de VS geleverd gaat worden. Waarom?

Waar ik mij trouwens nog wel over verbaas, is hoe ze 40A uit een gewoon stopcontact weten te halen.
Hier van uitgaand zal het een accupakket van 24kWh zijn.

@colinb: je zal een aparte fase met een 40A automaat moeten hebben.
Standaard is dat 16 ampere, met ander materiaal er soms bij op.

Als dit door de onboard lader gedaan kan worden heb je dus geen laadstation nodig.
Want je zal de laadstroom ook kunnen beperken naar de standaard ampere automaten, 6-10-16-22-32-40A zoiets.

mooi dat mercedes eindelijk ook een EV heeft.

@jehannus: Ja maar ik heb nog nooit een woonhuis gezien met deze 40A fase op 240V.
De lader zal inderdaad zichzelf afregelen op het maximale te halen vermogen(althans dat hoop ik)

@colinb: dat is niet standaard, je zal de hoofdzekering moeten vervangen naar een 64A min of nog hoger.

Zelf afregelen denk ik niet, de lader weet niet wat voor automaat er in een kast zit. Dat zal manueel moeten wss.

maar daarvoor is de info van mercedes te sumier.

@jehannus: Die 64A is dan toch voor het gehele huis?
Dan is het nog niet handig om er 40A uit te trekken, ivm de kabels die naar de outlet etc. lopen.
Ik geloof dat de Model S in Europa zelf gaat zien hoeveel stroom er wordt aangeboden, en aan de hand daarvan gaat laden.

@colinb:
zoals ik zeg is de info te weinig.

En je kunt niet vanaf het stopcontact aanvoeling/meten wat de zekering is IMO.
Je zal voor die specifieke WCD(40A) wel wat dikker draden moeten nemen 4-6mm’2

Ik heb geen praktijk ervaring met een EV, maar ik meende bij een blog te lezen dat die een waarde instelde bij een leaf, om niet over de 10A te gaan voor die WCD.

Al met al met meer AMperes meer vermogen en meer aanpassingen, voor toepasbaarheid en veiligheid.
Op een standaard WCD constant 16A trekken zou ik zelf een van een goede kwaliteit willen hebben, zwaardere uitvoering.

Excuses, lees dat het een 28kWh pakket is.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.