Verhuis- en transportbedrijf Albers Euromovers uit Alkmaar heeft de allereerste Atego Hybride in gebruik genomen. Deze Mercedes-Benz vrachtwagen met dieselmotor en 44 kW sterke elektromotor levert een aanzienlijke bijdrage aan het terugdringen van het brandstofverbruik en het minimaliseren van de CO2-uitstoot.

Met de ingebruikname van de twaalftons distributietruck van Mercedes-Benz heeft Albers Euromovers de primeur. Directeur Hans van Staalduinen heeft hiermee invulling gegeven aan zijn wens direct de eerste beschikbare hybride vrachtwagen van Mercedes-Benz in Nederland aan te schaffen. Met deze zuinige en schone aandrijving kan het brandstofverbruik en de daarmee gepaard gaande CO2 -uitstoot met maximaal 15% worden teruggebracht. Met de inzet in stedelijke gebieden van Noord-Holland levert deze truck een forse bijdrage aan het verduurzamen van de mobiliteit. Met 30 tot 35 losadressen per dag brengt een elektromotor de Atego Hybride in beweging waarna de EEV dieselmotor de aandrijving overneemt.

De Atego BlueTec Hybrid is de eerste zware hybride distributietruck in serieproductie. Een 12 tons bakwagen met 220 pk sterke EEV dieselmotor en Telligent Automaat vormt de basis voor de Atego BlueTec Hybride. Hieraan is een 44 kW sterke E-motor met bijbehorende accu toegevoegd. Deze is parallel geschakeld aan de dieselmotor waardoor beide motoren gelijktijdig ingeschakeld kunnen staan. De Atego BlueTec Hybride rijdt tot maximaal 50 km/h elektrisch waarbij de dieselmotor altijd stationair op de achtergrond meedraait zodat de nevenaggregaten worden aangedreven. De remenergie van het voertuig die normaal gesproken verloren gaat, wordt opgeslagen in de accu en wordt daarmee weer beschikbaar bij het optrekken van de Atego. Hiervoor beschikt het voertuig over een nieuwe generatie hoog voltage lithium-ion accu. Het grote voordeel van deze accu is de enorme gewichtsreductie tot slechts 110 kilogram. Het sinds enkele jaren leverbare motor-start-stop-systeem (MSS) werd voor de hybide variant van de Atego verder geoptimaliseerd. De brandstofbesparing en de daarmee gepaard gaande CO2 reductie ligt gemiddeld tussen de 10 en 15 procent. De Atego BlueTec Hybride bezit de Europese typegoedkeuring voor in serie geproduceerde voertuigen. Het hybride systeem verzorgt zich bovendien geheel zelf en heeft in het dagelijks gebruik totaal geen externe functies nodig zoals bijvoorbeeld voor het opladen van de accu.

Albers Euromovers neemt met de hybride Atego deel in het Truck van de Toekomst demonstratieprogramma van AgentschapNL. Gedurende tenminste een jaar wordt van in totaal 9 Hybride atego’s het brandstofverbruik gemeten met behulp van FleetBoard en vergeleken met de inzet van reguliere Dieseltrucks. De overige Hybride Atego’s worden in de komende maanden in gebruik genomen. De Nederlandse overheid stelde voor dit project een subsidie beschikbaar.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Goed project en goede ontwikkelingen.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.