Het Rotterdamse Havenbedrijf heeft een elektrisch aangedreven A-Klasse E-CELL in gebruik genomen. De auto wordt ingezet door de afdeling Verkeersafhandeling. De scheepvaart mag dan veel CO2 uitstoten, dit betekent nog niet dat vervoersmiddelen aan land hieraan mee moeten doen.

Belangrijke redenen voor het Havenbedrijf om voor deze auto te kiezen waren onder meer de actieradius en de uitstraling. De afdeling Verkeersafhandeling van de Rotterdamse haven is een operationele dienst die veel pendelt tussen de verschillende radarposten. De afstanden tussen die posten zijn relatief kort, maar door de hoge frequentie van de ritten worden er wel degelijk behoorlijke afstanden afgelegd.

Elf oplaadpunten
Steef Korfker, verantwoordelijk voor het wagenparkbeheer van de Port of Rotterdam: “De actieradius van ruim 200 kilometer is voor een elektrisch aangedreven auto nog altijd uniek. Voor ons was maximaal rijbereik een belangrijke overweging om voor de A-Klasse E-CELL te kiezen. In het havengebied hebben we de beschikking over eigen oplaadpunten, elf in totaal.” Korfker voegt daar aan toe dat alle laadpalen zijn voorzien van groene stroom.

Wereldhavendagen
Van 7-9 september vinden in Rotterdam de Wereldhavendagen plaats. Daarbij kan het publiek kennismaken met alle facetten van de Roterdamse Haven en de bedrijfsvoering. Tijdens deze dagen is duurzaamheid een belangrijk thema. Steef Korfker: “Als Port of Rotterdam vervullen we een voortrekkersrol als het gaat om duurzaamheid. Tijdens de Wereldhavendagen laten we zien dat dat in elke schakel van het Havenbedrijf terugkomt, ook in ons wagenpark. De A-Klasse E-CELL krijgt tijdens de Wereldhavendagen dan ook een prominente plek voor ons hoofdkantoor. We zijn namelijk van mening dat je door het zichtbaar maken van groene initiatieven, je anderen kunt stimuleren ook stappen in de goede richting te zetten.”

A-Klasse E-Cell
De elektrisch aangedreven A-Klasse heeft een 70 kW (95 pk) krachtige elektromotor die wordt gevoed door een pakket litium-ion batterijen. De maximale actieradius bedraagt 200 km. Het batterijpakket is ondergebracht in de wagenvloer waardoor geen concessies gedaan worden aan interieur- en de bagageruimte.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.