Heeft u er al spijt van dat u niet voor de optionele range extender heeft gekozen, als deze überhaupt op de lijst stond? Geen nood, er is altijd nog de generator in de aanhanger.

Langere afstanden met een EV vragen altijd net even meer planning en rekenen dan met een gewone brandstofmotor. We moeten ook wat over hebben voor het milieu, maar soms is het best lastig. Stadsverkeer en op en neer naar het werk zijn geen probleem. Echter, bij een familiebezoek aan de andere kant van Nederland of een reis naar het buitenland is het altijd weer de vraag of de accu het haalt.

De EP Tender is een range extender op wielen. Het karretje van 200 kg registreert via een kabeltje de waarschuwingen voor een lege accu, waarna de 600 cc motor zelf aanspringt en 22 kW aan elektriciteit gaat genereren. Zelfs bij snelheden van 130 km/u levert de aanhanger genoeg stroom om een extra 480 km af te leggen.

Het Franse bedrijf achter de EP Tender werkt ook aan een aanhanger die 35 kW uit een 900 cc motor moet genereren. Er is alleen één probleem. EV’s zijn doorgaans niet gebouwd om tijdens het rijden te laden, wat deze oplossing van range anxiety toch iets ingewikkelder maakt. Het verrijdbare laadsysteem is dan ook nog in de testfase. (Via Autoblog Green)

UPDATE: filmpje!


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ik denk niet dat je met zo’n kort aanhangertje 130km/u moet willen rijden. Bij ieder putje of bultje in de weg stuitert hij dan waarschijnlijk gevaarlijk. Dit betekent dan waarschijnlijk dat je maar 80 a 90 km/u kunt rijden en je dus tijd verliest die je ook kunt gebruiken om snel te laden onderweg. Bij gebruik van deze range extender ben je dan nog steeds sneller, maar de tijdwinst is kleiner.
Bovendien betwijfel ik dat je 130km/u kunt rijden en slechts 22kW verbruiken als je deze range extender er achter hangt. Door 2 extra banden heb je extra rolweerstand en je hebt extra luchtweerstand van het aanhangertje zelf.
Ik zie nog wel een paar potentiële praktische problemen, maar laat ze de boel maar eens praktisch testen.

@advandemeer. Goed dat je zo scherpzinnig bent maar ik denk dat de ontwerpers daar heel goed over nagedacht hebben. Dus jouw commentaar is volkomen waardeloos. Maar wel ardig dat je het meteen de grond in boort. Hier hebben we niks aan. Doei.

@peterev: Ik denk dat Ad juist een heel goed punt heeft.

Sowieso mag je in Nederland al maximaal 90km/h met een aanhanger en laat nou een EV véél zuiniger zijn met 90km/h dan met 130km/h.

Verder kan een ZOE niet eens laden tijdens het rijden en dat zal deze ook nooit kunnen. De ZOE gebruikt namelijk het regeneratief rem circuit voor het opladen en dat is dus onmogelijk als deze rijd.

Een Model S zou het in theorie wel kunnen, want die heeft een apart laadcircuit, echter weigert die auto te rijden met een stekker in de laadpoort.

Daarnaast is 130km/h levensgevaarlijk met een dergelijke aanhanger.

Ik zie dit idee dus ook érg moeilijk werken. Het is hoogstens handig als je naar een plek gaat waar je weet dat je niet kan opladen zodat je kan laden als je stil staat.

Ik ben gewoon niet met je eens. Dit is een geweldige uitvinding. Straks zijn er geen argumenten meer om geen elektrisch auto aan te schaffen. Klasse. De Fansen hebben er een ontwikkeld dat je in je auto kunt plaatsen. Eind verhaal.

@peterev: Er zullen altijd argumenten bestaan om geen EV te rijden, al is het maar het geluid of de beleving van een brandstofmotor.
Wie eigenwijs/verstokt is zul je nooit een EV in krijgen. Leg je daar maar bij neer

@melkkoe: Over 10 jaar is het over en uit met de verbrandingsmotor.

@ peterev

dit is geen uitvinding maar een heeeeel oud idee!!

@wubbert: des te beter. Toch is het een uitvinding. Wel oud. Maar wel een uitvinding.

Volgens mij is er nog een (groot) probleem: de meeste EV’s mogen helemaal geen aanhanger trekken. De Zoe incluis.

Top idee, maar dan met een aanhanger die daarnaast nog 600 liter bagagruimte biedt. Dat de meeste EV’s geen aanhanger mogen trekken heeft niet met de mogelijkheid te maken, maar meer met de afname in actieradius.

leuk bedacht, maar dit maakt het EV-rijden weer belachelijk. Met pleisters plakken kom je er niet.

In antwoord op uw vragen (ik ben de ontwerper van het project):

Het moet inderdaad de macht 30 kilowatt te rijden op de snelweg 125 km / h gemiddeld snelweg met Zoe. De EP-versie van Tender serie zal deze macht hebben. Het prototype heeft een vermogen van ongeveer 20 kW, waarmee een kruissnelheid van 105 km / h (met inbegrip van de extra band wrijving en massa van de Tender).

Voor het team, zal het uiteraard fabrikanten goedkeuren van de auto met een lichte aanhanger. Dit is nu al het geval is met de Kangoo, en dit vormt geen bijzondere technische problemen op de meeste auto’s (Zoe, i3, Spark Up! Enz.). Om te garanderen de auto wordt onderhouden zou het natuurlijk fabrikanten valideren qu’EP Tender werkt goed met hun auto.

Op snelheid en veiligheid in sommige landen (zoals Nederland en Duitsland) de snelheid is sterk beperkt voor aanhangwagens. In Frankrijk of Zwitserland bijvoorbeeld kunnen draaien op hogere snelheden (max. 130 km / h in Frankrijk). Deze aanbesteding heeft bepaald type motorfiets schorsingen, grote wielen, en een bekende massa die het mogelijk maakt de behandeling is minstens zo goed als die van de auto. Anderzijds de wielen (die niet samendrukbaar) om de brandstof in een achterste crash tank. De Tender en fungeert als een extra doos crash en absorberen een deel van de energie in geval van een aanrijding van achteren. We hebben veel zorg om de veiligheid te waarborgen en in staat zijn om het te demonstreren. Dit zal wellicht langdurige flexibele snelheidslimieten voor dit soort oplossing te verkrijgen?

Inderdaad, zou men kunnen denken aan een tender met een zeer grote kist, maar ik denk dat de rek voor een grote koffer (120 liter), of twee golftassen, kinderwagens of fietsen is al een grote aanwinst en kan blijven licht en compact. Andere versies kunnen worden ontwikkeld op basis van de vraag en de kosten.

Ik moedig u aan om http://www.eptender.com dat je veel meer details zal geven te raadplegen.

Het is een Google-vertaling, sorry voor de Nederlandse waarschijnlijk bij benadering! 🙂

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.