EVORA
Audi, BMW, Nissan, Renault, Volkswagen, enkele netbeheerders, gemeenten en bedrijven gaan samenwerken om meer laadpalen te realiseren in Belgische steden.

Woon je in een grote Vlaamse stad en wil je elektrisch rijden, dan sta je nu voor een grote uitdaging. Er zijn namelijk bar weinig laadpalen te vinden en daar moet verandering in komen. Dat gaat blijkbaar het gemakkelijkste door de handen in één te slaan, behalve de vijf eerder genoemde automerken, werken ook de gemeenten Antwerpen, Leuven en Mechelen mee, net als de bedrijven Blue-mobility en The New Drive. Onder de noemer EVORA (wat niks met de Lotus Evora te maken heeft) willen zij helpen het aanbod publieke laadpalen flink uit te breiden.

Het grootste probleem is nu de onduidelijk bij welke instantie je moet zijn om een laadpunt te krijgen in je eigen straat. De beste methode voor uitrol van een netwerk van laadpalen is volgens hen het principe ‘paal volgt auto’: koop je een elektrische auto, dan kun je een oplaadpunt in je straat aanvragen. Met een jaar wil het platform EVORA het voor Vlaamse burgers mogelijk maken eenvoudig zo’n laadpaal aan te vragen. Daarvoor hebben ze drie belangrijke doelen gesteld: een lokaal beleid over elektrisch vervoer,
goede afspraken tussen commerciële spelers en overheden en een actieprogramma voor de
financiering van de laadpaal.


Meer lezen over: , , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Idee: Bij elk nieuw gebouwd appartementsgebouw, met ondergrondse garage, bij elke parkeerplaats een laadpaal voorzien. In het centrum van grote steden zou ik daar zelfs nog verplicht een elektrische wagen bijleveren bij dat appartement…

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.