De LEVC VN5 is een half-elektrisch busje. Van dezelfde fabrikant die ook de legendarische black cab levert.
Postbusje LEVC RM5

De schijn een oer-Britse fabrikant te zijn wordt gewekt, maar London Electric Vehicle Company is eigendom van de Chinese autogrootmacht Geely. Er zijn twee modellen beschikbaar. Black cab TX5 en busje VN5, taxi en van. Vijf zal een vagelijke aanduiding van de grootte zijn. Het formaat is heel behoorlijk.

De LEVC VN5 biedt ruimte aan twee europallets – de maat der dingen bij busjes – en dat komt er in dit geval op neer dat er 5,5 m3 aan inhoud beschikbaar is. De aandrijflijn levert een vermogen van 100 kW (150 pk) en een koppel van 250 Nm. Er is een accupakket aanwezig met een capaciteit van 31 kWh. Volledig elektrisch kan er 93 kilometer worden afgelegd, met behulp van benzine is het totale rijbereik 484, in beide gevallen gemeten volgens de WLTP-norm. Het gaat om een aandrijflijn met een heuse range extender.

Standaard is driefase-opladen met 11 kW en snelladen met maximaal 50 kW. Op de meest luxueuze uitvoering is een 22 kW-boordlader aanwezig. Over uitrustingsniveaus gesproken. Er zijn er drie, Business, City en Ultima. Zaken als een cruise control, dual zone climate control en een negen inch aanraakscherm zijn altijd standaard. Een navigatiesysteem is optioneel. De City heeft een elektrisch verwarmde voorruit, parkeersensoren voor en achter, gordijnairbags en lane departure warning, de Ultima biedt ook nog eens luxere stoelen, een achteruitrijcamera, metallic lak en voorgenoemde snellere laadmogelijkheid.

In het vierde kwartaal van 2020 wordt begonnen met levering van de rechtsgestuurde variant van de LEVC VN5, om de thuismarkt te kunnen bedienen. Vanaf maart 2021 is het vasteland aan de beurt, want dan is de linksgestuurde versie beschikbaar.

Beeld: LEVC RM5, de VN5 op maat gemaakt voor de Britse posterijen


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.