Seat Cupra e-racer
Seat geeft informatie prijs over zijn volledig elektrische toerwagenracer.

Elektrisch racen heeft de toekomst. Veel automerken doen inmiddels mee aan de Formule E, er komt een raceklasse met volledig elektrische suv’s en ook elders staat de ontwikkeling niet stil. Volkswagen heeft bijvoorbeeld meegedaan aan een heuvelklim met de ID R Pikes Peak (driemaal raden welke klim dat was). Seat presenteerde eerder de Cupra e-racer, een auto die losjes is gebaseerd op de Leon. Toen met aardig summiere informatie.

Gelukkig weten we inmiddels wat meer. De aandrijflijn is goed voor 500 kW (680 pk), de standaardsprint van 0 naar 100 km/u wordt afgewerkt in 3,2 seconden en de topsnelheid ligt op 270 km/u. Dat is niet verbluffend snel, een Performance-uitvoering van een Tesla haalt dergelijke waarden ook. Maar waar een race-Tesla de neiging heeft om warm te lopen, weet Seat het onderscheid te maken met een goed doordacht koelingssysteem. Aangezien elk onderdeel een andere temperatuurlimiet heeft, zijn er drie onafhankelijk werkende koelcircuits. De drempel voor de accu is 60 °C, die van de omvormers 90° C en de motoren mogen niet warmer worden dan 120° C.

Het accupakket weegt 450 kilogram en dat is een derde van het wagengewicht. Het opslagvermogen is gelijk aan dat van 9.000 mobiele telefoons, een nadere specificatie wordt niet gegeven. De elektromotoren zijn gemonteerd op de achteras, het zijn er vier.

Of de auto zijn opwachting zal maken in een raceklasse is momenteel nog niet bekend.

Seat Cupra e-racer doorsnede


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Vier motoren enkel op de achteras? Waar is dat goed voor? 2 stuks kan ik nog snappen, maar zelfs dan: één motor per as lijkt mij veel lichter en met een goed diff zijn de aandrijfkrachten toch wel te sturen?

Maar goed: wie ben ik? Geen werkplaats-ingenieur bij Seat 😉

Dat is mij ook niet helemaal duidelijk geworden, wachten op het volgende (jubel)bericht van de fabrikant dan maar.

Inderdaad apart.
Ik zou elk wiel laten aandrijven door een eigen motor en elke motor voorzien van z’n eigen omvormer.

Met een “ride bij wire” computer die al die omvormers kun je dan de auto optimaal besturen en er allerlei trucs mee uithalen zoals torque vectoring.
De rijder geeft alleen maar input aan de computer.

Sorry, woord weggevallen: het moet zijn “die al die omvormers aanstuurt…”

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.