We moeten nog minstens een jaar wachten op de vierde generatie Toyota Prius, maar hij is veelbelovend.

Het doel van de engineers is om de Prius te voorzien van krachtigere, lichtgewicht lithium-ion accu’s en een nieuwe, efficiëntere benzinemotor. Deze nieuwe motor heeft een thermisch rendement van 40 procent, tegenover de maximale 38,5 procent van de huidige Prius. Dit betekent dat er meer energie van de interne verbranding naar de wielen gaat en dat er minder energie verloren gaat aan warmte.

Het nieuwe hybride systeem is kleiner, lichter en goedkoper. Om het commercieel nog aantrekkelijker te maken, zal het brandstofverbruik met minstens acht procent afnemen.

De nieuwe Prius komt op een modulair platform te staan, het “Toyota New Global Architecture”, wat volgend jaar zijn debuut zal maken. Of dit onder de Prius zal zijn of niet is onbekend. Het platform zorgt volgens president Akio Toyoda voor betere auto’s die goedkoper te ontwikkelen en bouwen zijn. Daarnaast zullen TNGA-auto’s zo’n 20 procent lichter zijn dan hun voorgangers.

Het design van de vierde Prius schijnt rigoureus aangepakt te zijn. Hij staat lager, heeft een lager zwaartepunt en ziet er sportiever uit. Deze update is nodig om, met de toenemende concurrentie, de status als nummer één best verkochte hybride te behouden. (Via Automotive News)


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Dat “lager staan” is echt onpraktisch in Nederland met alle snelheids-remmende verkeershindernissen en kuilen/hobbels in de weg. Schades aan de onderkant zijn dan helaas gegarandeerd.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.