Mazda werkt aan een nieuwe generatie motoren die 30 procent minder brandstof verbruiken dan de huidige generatie SkyActiv exemplaren.

De SkyActiv motoren zijn er nog niet zo heel lang, maar er wordt nu alweer hard gewerkt aan de opvolger. De nieuwe diesel- en benzineblokken richten zich voornamelijk op een verbeterde interne verbranding. Mitsuo Hitomi, executive officer verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de aandrijflijn, denkt dat een schrale verbranding (lean burn) de enige manier is om het brandstofverbruik te verbeteren.

Wanneer de SkyActiv 2 op de markt komt is nog niet bekend, maar het zal een goede stap zijn om straks aan de strengere Europese emissiewetgeving in 2021 (gemiddeld 95 gram CO2 per kilometer) te kunnen voldoen.

De nieuwe benzinemotoren moeten zuiniger worden door de compressieverhouding op te schroeven van 14:1 naar 18:1. Bij een hogere compressie wordt namelijk dezelfde verbrandingstemperatuur gehaald met een schralere brandstofmenging. De SkyActiv 2 zal waarschijnlijk gebruik maken van homogeneous charge compression ignition (HCCI), waarbij de benzine tot zulke hoge druk en temperatuur wordt samengeperst dat het ontbrandt zonder tussenkomst van een vonk; vergelijkbaar met een dieselmotor.

Hier zullen de ontwikkelingen van de SkyActiv-motoren niet ophouden. Hitomi heeft aangegeven dat er ook al plannen zijn voor een derde generatie, een voorbereiding op de 65 gram CO2 die in 2025 de richtlijn zal worden in Europa. Het doel is om een well-to-wheel CO2-uitstoot te behalen die gelijk staat aan die van elektrische auto’s. (Via Automotive News)


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ik haal het niet uit het stukje, maar een compressieverhouding van 18:1 is absurd hoog voor een benzinemotor. Dat zijn diesel waardes. Maar aan het begin van het stukje noem je ook benzine en diesel. Op welke motor heeft het betrekking?

Ik zou denken diesel, maar voor diesel is 14:1 weer niet noemenswaardig. Dus linksom of rechtsom is het een opmerkelijke waarde.

En mocht het de benzinevariant zijn (dan is 14:1 ook al zeer hoog): kan je dan nog wel euro 95 tanken? Is daar wat over bekend?

@baasbas: De compressieverhouding slaat op de benzinemotor (voor de duidelijkheid aangepast in het artikel). 14:1 is inderdaad al uitzonderlijk hoog, laat staan 18:1. De SkyActiv 2 gaat daarom waarschijnlijk gebruik maken van homogeneous charge compression ignition (HCCI), waarbij de benzine tot zulke hoge druk en temperatuur wordt samengeperst dat het ontbrandt zonder tussenkomst van een vonk; vergelijkbaar met een dieselmotor. Het lijkt mij dat Mazda hier gewoon Euro 95 voor blijft gebruiken.

@maru: Thnx voor de update. Ben benieuwd naar nieuwe updates. Dit is super interessant allemaal

@baasbas: Zeker weten! We houden je op de hoogte op Groen7 en Autoblog.

Zeker interessant materiaal , maar zou een motorblok niet zwaarder worden als je met zoveel kracht aan het werk gaat ?
Diesel motoren wegen momenteel ook meer dan benzineblokken.
Ik meen dat mazda juist had aangegeven dat het zuiniger én lichter kon…

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.