Een ouderwetse hybride, maar toch een zeer interessante.

Een wankelmotor heeft zo zijn voordelen, de motor is licht, compact en kan een hoog vermogen leveren. Een wezenlijk nadeel is er ook, het olieverbruik kan wat hoog zijn en dat is vanuit milieuoogpunt een domper.

Is het niet beter om geheel over te gaan op volledig elektrische aandrijving? Mazda meent van niet. De Mazda MX-30 heeft een vrij klein accupakket, dat zou voor de meeste mensen ruim voldoende zijn. Het is al kenbaar gemaakt dat niet op een groter accupakket en derhalve een ruimer rijbereik hoeft te worden gerekend.

Wie wil doorrijden en een spaarzame aandrijflijn verkiest, is bij Mazda aangewezen op wankelhybride-aandrijving. Alle vier de wielen worden aangedreven. De wankelmotor ligt voorin, de elektromotor achterin. Aanvullend krijgen de voorwielen elk eigen elektromotor, gecombineerd met een condensator. Een condensator heeft als gunstige eigenschap dat stroom bij afremmen gemakkelijk kan worden opgeslagen en onmiddellijk wordt afgegeven bij accelereren. Duurzame opslag is het niet, wel een probaat middel voor extra acceleratievermogen. Het scheelt ook dat de aandrijfeenheden in de voorwielen geheel zelfstandig functioneren. Verder is een piepklein accupakket aanwezig, met een capaciteit van 3,5 kWh. Er wordt gewerkt met een 48 volts-systeem, het gaat dus om een milde hybride.

Voor deze aandrijvingsvorm is een patentaanvraag gedaan. Daarin wordt opgemerkt dat de wankelmotor de meest geschikte verbrandingsmotor is, maar eveneens kan worden geopteerd voor een lijnmotor, of een motor met V-configuratie. Wanneer de praktijk niet onderdoet voor de theorie, kunnen we vele hybride Mazda’s verwachten. (Via: motor1.com)

Beeld: Mazda Vision Coupe concept, een mogelijke toekomstige Mazda


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.