Mazda
De Japanse autofabrikant toont een opmerkelijke en bewuste afwezigheid.

Vrijwel ieder automerk is druk met een elektrische of hybride auto. Ze moeten wel. De uitstootnormen worden steeds strenger waardoor er geen ontsnappen aan lijkt. Een emissievrije auto is een must binnen het modellengamma. Het Japanse merk is het daar niet mee eens, aldus Jeff Guyton van Mazda Europa.

Hij zegt dat auto’s efficiënt kunnen opereren zonder elektrificatie of een hybride setup. Deze filosofie is in ieder geval voor de korte termijn van toepassing. Op de lange termijn is een hybride platform onvermijdelijk, weet ook Guyton. Mazda zal uiteindelijk met een elektrische auto komen, maar dat gaat nog wel even duren. Voor nu focust het merk zich op de huidige Skyactiv motoren.

Wanneer de technologie rondom EV’s verder is ontwikkeld overweegt Mazda om in te stappen. De autofabrikant heeft met de Mazda 3 wel een hybride in huis. Deze draagt de aandrijflijn van de Toyota Prius met zich mee en wordt enkel verkocht in Japan. (via AutoExpress)


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Nieuwste mazda 6 diesel kwam heel slecht uit Duitse emissie testen, dit bedrijf neemt al veel langer een loopje met volksgezondheid en milieu

@fit4fun
Klopt wat je zegt betreffende de NOx uitstoot van de 2.2 diesel.
Maar wanneer je in ogenschouw neemt dat het PRAKTIJK verbruik van de Skyactiv benzines een stuk minder ver van het THEORETISCH verbruik af zit dan bij het gemiddelde downsize turbo blokje het geval is, dan is de uitspraak “neemt een loopje met volksgezondheid en milieu” niet echt op z’n plaats.

Maar ja. ‘Groen Nederland’ schreeuwt wel vaker moord en brand. Eens stil staan bij alle vooruitgang die de afgelopen decennia is geboekt en stil staan bij het gegeven dat al die ontwikkeling uiteindelijk betaald moet worden door de consument, dat past dan weer niet in die ‘ik weet wat slecht voor de wereld is’ mentaliteit…

Betreffende het nog niet adopteren van elektrische technologie in Mazda’s model politiek. Gelijk hebben ze! Laat de Grote Jongens in de industrie en de toeleveranciers sector (accu’s) de technologie maar ontwikkelen. Voor een relatief kleine club als Mazda zouden die ontwikkelingskosten momenteel toch wat te zwaar zijn en teveel ten koste gaan van het ontwikkelingsbudget voor andere efficiency verhogende technologie. Daarbij is er voor Mazda op dit moment iets minder noodzaak dan voor anderen. Mazda’s grootste verbrandingsmotor meet 2,5 liter. De gemiddelde uitstoot van hun modelprogramma ligt lager dan dat van veel ‘Elektro-actieve’ fabrikanten.

Over een paar jaar is de technologie / Knowhow wijd verbreid en makkelijker te implementeren voor een bedrijf van de omvang als dat van Mazda.

Een kleine club als Mazda heeft afwegingen te maken aangaande de economische haalbaarheid van projecten, het economische break-even punt van technologische ontwikkelingen en ook het milieu-technische break-even punt van technologie. Daar zouden veel consumenten ook eens wat meer bij stil moeten staan…

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.