Misschien is het wat schoorvoetend, maar ook Mazda komt tot inkeer en ontwikkelt een ev-platform.

De Japanse automerken blijven achter met elektrische aandrijving. De Honda e heeft zo zijn kwaliteiten, maar moet het niet van zijn rijbereik hebben en exact hetzelfde geldt eigenlijk voor de Mazda MX-30. Bij Toyota worden ev’s binnenkort verwacht en ook Subaru blijft niet achter. Er is zogesteld ruimte voor groei.

Opdat ook Mazda een aardig partijtje kan meefluiten komt er een platform dat specifiek is ontwikkeld voor elektrische aandrijving. Precies zoals Hyundai en Kia, de Volkswagen-groep en BMW ook doen. Door dit te doen kan dezelfde techniek voor auto’s van verschillende groottes worden gebruikt, wat vanzelfsprekend leidt tot kostenbesparing. Ook is er optimale vrijheid, hinderlijke elementen als transmissietunnels en een grote motorruimte kunnen achterwege worden gelaten.

Het platform is ge├»ntroduceerd onder de naam Skyactive Scalable EV Architecture – alles heet bij Mazda immers Skyactive – en verder komt er een platform dat voor meerdere aandrijflijnen kan worden gebruikt, namelijk Skyactive Multi-Solution Scalable Architecture.

Kortom, ook bij Mazda is de strijd om verlaging van de CO2-uitstoot definitief begonnen.

Beeld: Mazda MX-30, het enige, elektrische model dat het merk nu heeft te bieden


Meer lezen over: ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.