Mazda MX-30
We weten meer over de eerste ev van Mazda. Een eigenzinnige auto, of eenvoudigweg één die geliefd zal zijn bij een groot publiek?

Mazda’s eerste poging lijkt allesbehalve verkeerd uit te pakken. Op het oog staat er een geslaagde crossover, dus er wordt in een behoefte voorzien. Eerder werd ons het DNA van Mazda beloofd, nu is de onthulling op de Tokyo Motor Show een feit en kan er worden beoordeeld of dat wordt waargemaakt. De Mazda MX-30 is zowel qua prijs als formaat sterk vergelijkbaar met de CX-30, de eerste wordt opgeladen met een laadkabel, de laatste bijgevuld met een benzineslang.

De specificaties zijn niet grensverleggend. Het motorvermogen bedraagt 105 kW (143 pk) en er is een koppel van 265 Nm aanwezig. Daar valt prima mee te leven. De capaciteit van het accupakket is eigenlijk wat te laag, met 35 kWh is de strijd met de concurrentie bij voorbaat verloren. Tegenwoordig is 40 kWh wel het minimum. Volgens de WLTP-norm komt de nieuwe Mazda 200 kilometer ver, de doorrijder mag daar echter enige tientallen kilometers vanaf trekken. Bovendien is het met steeds intensiever gebruikt (snel)laadwerk allesbehalve fijn om voortdurend te moeten bijladen. Daarover gesproken, gewoon opladen gaat op één fase met maximaal 6,6 kW, snelladen met maximaal 50 kW.

Veel goeds valt er te melden over de prijzen, het is al bekend wat de auto in Nederland gaat kosten. De Mazda MX-30 First Edition wordt aangeboden voor € 33.990. Zaken als adaptieve led-verlichting, een adaptieve cruise control, head-up display, dab-radio en een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel zijn standaard aanwezig. De auto kan per direct worden besteld. Wanneer de leveringen van start gaan is onduidelijk.

Er zijn geduchte tegenstanders, of deze Mazda een verkoopsucces wordt is dus afwachten.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.