Mazda Vision Coupe Concept
Het is de enige mogelijkheid om te kunnen voldoen aan de steeds strenger wordende milieu-eisen in Europa.

Jaar na jaar worden de uitstootnormen aangescherpt, in 2021 wordt van automerken verwacht dat er een gemiddelde uitstoot van 95 gram CO2 per kilometer wordt gehaald. Hoewel dat een gemiddelde voor het hele modelgamma is en er wel degelijk enige trucs mogelijk zijn om daaraan te voldoen, is dat alsnog behoorlijk streng. We zien dus dat zo ongeveer alle automerken eerst met plugin-hybrides komen alvorens wordt overgegaan op volledige elektrificatie.

Mazda heeft wat van zijn plannen onthuld en die sluiten goed aan bij de eigenzinnigheid van het merk. Allereerst is er de SkyActiv-technologie die moet zorgen voor zuinigheid. Dit jaar komt er een SkyActiv-X-motor aan met een uitstoot van minder dan 100 gram CO2. Veel spaarzamer wordt een benzinemotor niet.

En er komt een volledig elektrische Mazda, die wordt verwacht in 2020. De auto is vooralsnog een groot mysterie, we weten niet hoe die eruit komt te zien en wat voor prestaties kunnen worden veracht. Wordt het een vrij gemiddelde ev, of komt er iets dat waarlijk spannend is en we niet hadden kunnen bevroeden? Mazda-topman Akira Marumoto geeft te kennen dat er weliswaar samen met Toyota wordt gewerkt aan elektrische aandrijving, maar meldt eveneens dat de eerste ev van Mazda geheel in eigen huis wordt ontwikkeld.

De wankelmotor is geenszins afgeschoten. De droom van Mazda is om dit onalledaagse motortype onderdeel te laten zijn van een plugin-hybride aandrijflijn. (Via: autonews.com)

Beeld: Mazda Vision Coupe Concept


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.