Mazda3 hatchback
Mazda is voor het tweede jaar op rij uitgeroepen tot het meest zuinige automerk van de Verenigde Staten.

Volgens het jaarlijkse ‘Light Duty Fuel Economy Trends Report’ van de Environmental Protection Agency (EPA) staat Mazda bovenaan de lijst van fabrikanten voor het modeljaar 2013 en leidt het ook de voorlopige lijst voor het huidige modeljaar 2014. Het gemiddelde gecorrigeerde brandstofverbruik (gecombineerde cyclus) voor alle Mazda’s die in 2013 in de Verenigde Staten zijn verkocht was 28,1 mpg (8,4 l/100km), een verbetering van 3,4 procent ten opzichte van 2012, met een CO2-uitstoot van 316 g/m (196 g/km), een daling van 3,7 procent. Volgens de voorlopige cijfers voor 2014 verbetert Mazda dit verder tot 28,8 mpg (8,2 l/100km) en 309 g/m (192 g/km). Ter vergelijking: het totale gemiddelde voor de Amerikaanse markt was 24,1 mpg (9,8 l/100km) in 2013 en 24,2 mpg (9,7 l/100km) voor 2014. Het gecorrigeerde verbruik volgens EPA wordt algemeen beschouwd als een veel nauwkeurigere weerspiegeling van het reële brandstofverbruik dan de NEDC verbruiks- en CO2-emissiecijfers die in Europa worden gebruikt.

De prestatie is grotendeels te danken aan het SKYACTIV-technologie scala van motoren, transmissies, chassis en carrosserieën, allemaal compleet nieuw ontwikkelde componenten voor compromisloze lichtgewicht auto’s die goede prestaties, brandstofefficiency en veiligheid bieden.

De resultaten zijn ook in lijn met de strategie van Mazda om de verbrandingsmotor te optimaliseren, want Mazda eindigde op de eerste plaats zonder de hulp van hybride modellen. Bovenal is dit een eerbetoon aan de onconventionele en atmosferische SKYACTIV-G benzinemotor, die ontwikkeld is tegen de heersende trend onder autofabrikanten van downsizing en het toevoegen van turbo’s. De aandrijflijnen van Mazda beschikken over een unieke combinatie van uitstekend lineair vermogen en een laag brandstofverbruik onder alledaagse rijomstandigheden.

De brandstofefficiëntie van Mazda’s modellengamma zal alleen maar toenemen met de lancering van nog meer modellen van de nieuwe generatie met SKYACTIV technologie, te beginnen met de nieuwe Mazda2 begin 2015. Het brandstofverbruik van deze nieuwe B-segmenter zal zo’n 20 procent lager liggen dan bij het huidige model. Mazda ziet bovendien nog veel mogelijkheden om in de toekomst de efficiency van zijn motoren, in combinatie met zijn lichtgewicht strategie, twee van de speerpunten van de R&D-activiteiten, verder te verbeteren.


Meer lezen over: ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Geweldige prestatie van dit kleine, eigenwijze merk. Thumbs up!

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.