Mazda heeft ’s werelds eerste regeneratief remsysteem voor een personenauto ontwikkeld dat gebruik maakt van een condensator. Het baanbrekende systeem, door Mazda ‘i-ELOOP’ genoemd, zal voor het eerst worden toegepast in de Mazda modellen van 2012.

Onder normale rijomstandigheden met veel optrekken en afremmen reduceert i-ELOOP het brandstofverbruik met circa 10 %. Het regeneratief remsysteem van Mazda is uniek omdat het gebruik maakt van een condensator, een elektrisch component dat in staat is om tijdelijk grote hoeveelheden elektriciteit op te slaan. In vergelijking met accu’s kunnen condensatoren sneller worden opgeladen en ontladen en zijn ze beter bestand tegen slijtage door langdurig gebruik. Het i-ELOOP systeem zet de kinetische energie van een auto tijdens het remmen om in elektriciteit en gebruikt deze stroom weer voor de climate control, het audiosysteem en tal van andere elektrische componenten.

Na het groene SKYACTIV komt Mazda dus met i-ELOOP. De naam i-ELOOP is afgeleid van ‘intelligent energy loop’ en geeft aan hoe Mazda op een intelligente manier energie weet laten te circuleren. De wereldpremière van het i-ELOOP systeem was tijdens de 42e Tokyo Motor Show als onderdeel van de Takeri concept car.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ik heb altijd al geroepen dat condensatoren de ideale opslag voor (kortstondige) regeneratieve energie is. Veel schoner dan accu’s, en ook nog te gebruiken als energietoeslag voor je sound system:

Ik ben benieuwd hoeveel w/h er kan worden opgeslagen in deze condensatoren.

Verder is het jammer dat deze energie niet gebruikt kan worden met het accelereren. Op een zonnige winterdag maak je bevoorbeeld geen gebruik van de verlichting en airco en het verbruik van een audioinstallatie is ook niet echt noemenswaardig.

Het is misschien een idee om deze energie gedoseerd aan te bieden aan de accu zodat de dynamo niet belast wordt.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.