Mazda heeft samen met Japan Polypropyleen Corporation een hars ontwikkeld voor de productie van voertuigonderdelen die dezelfde stijfheid heeft als conventionele materialen, maar voor een serieuze gewichtsvermindering zorgt. De onderdelen zijn hierdoor dunner. Wanneer het materiaal wordt gebruikt voor zowel vóór- als achterbumpers leidt dit tot een gewichtsbesparing van ongeveer 20 procent.

De afgenomen dikte van het materiaal zorgt bij het productieproces voor een kortere koelingstijd. Met behulp van computer-aided engineering is de vloeibaarheid van de hars ook geoptimaliseerd. Hierdoor is de bestaande productietijd van een bumper gehalveerd tot 30 seconden, wat weer zorgt voor een belangrijke afname van de benodigde hoeveelheid energie. Mazda zal deze lichtste bumpers in het segment gebruiken in de nieuwe Mazda CX-5, maar ook op andere toekomstige modellen.

Bumpers hebben, vanwege hun positie aan de uiterste vóór- en achterzijde van een voertuig, met hun gewicht een grote invloed op het brandstofverbruik en de rijprestaties van een auto. Anderzijds moeten ze multifunctioneel zijn: voldoende stijf om een impact op te vangen en tegelijkertijd voldoende flexibiliteit bij de productie bieden om de bumper een mooi design te kunnen geven.

Mazda heeft in polypropyleen en rubber, de bestanddelen van hars, twee componenten gevonden met verschillende eigenschappen en deze gemengd tot een structuur van twee lagen, die het mogelijk maakt te voldoen aan de vereiste functies voor het basismateriaal voor de productie van een bumper. Dit heeft tot gevolg dat het oppervlak een uitstekende hechting biedt voor de laklaag en de binnensectie een voldoende hoge mate van stijfheid en schokabsorberende werking houdt, met toch een afgenomen dikte. En minder gewicht staat gelijk aan een lage brandstofverbruik.


Meer lezen over: ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.