Maxus EV80
Moederbedrijf SAIC Moblitity Europe brengt deze elektrische besteller op de markt.

De bestelbus gaat alweer enige tijd mee. De auto werd geïntroduceerd als LDV Maxus. Deze fabrikant die is ontsproten aan Leyland, ging ter ziele. Evenals MG, één van die andere illustere Britse autofabrikanten. De beide merken werden gekocht door de Chineze SAIC Motor Corporation.

Van meet af aan waren er plannen om de Maxus EV80 te introduceren. Een elektrische variant van de vertrouwd ogende bestelbus, om niet te zeggen dat dit de modernste niet is. Maar de auto heeft een elektrische aandrijflijn en dat is wat telt deze dagen. Het streven was MG en deze Maxus EV80 in 2019 op de Europese markt te brengen en dat lijkt te gaan lukken. Het kantoor van SAIC Mobility Europe is inmiddels gevestigd in Luxemburg. De Maxus EV80 wordt alvast maar vermarkt, elektrisch rijden ligt immers goed in Europa.

De fabrikant claimt dat de Maxus EV80 “de eerste volledig elektrisch aangedreven bestelwagen op Europese wegen [is]”. Waar dat vandaan komt is ronduit onduidelijk. Want er zijn alternatieven denkbaar; de Renault Kangoo Z.E., Nissan e-NV200 en Streetscooter Work. Als het groter moet, dan bouwt bijvoorbeeld Voltia graag een Citroën Jumper om. UPS heeft volgens eigen standaarden ontwikkelde elektrische bezorgbussen.

De Maxus EV80 gaat als eerste rijden bij 200 grote fleetowners, die hun uitstootcijfers willen terugdringen. Het totale laadvolume van de bestelauto is 10 kuub, het reële rijbereik zou 200 kilometer zijn en er kan een aanhanger tot 750 kg worden getrokken. Details over de aandrijflijn zijn niet bekend gemaakt. Het is dus gissen naar vermogen, koppel en capaciteit van het accupakket. De vraag of deze bus op verkoopsucces kan rekenen staat voorlopig ook open.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.