Dit lijkt zowaar een interessante optie te zijn voor degenen die nog wel eens middellange afstanden afleggen.

Het is een segment dat nu aan het groeien is, dat van de elektrische busjes. De Maxus eDeliver 9 is rationeel vervoer voor ondernemers die de voorkeur geven aan een elektrische aandrijflijn.

Het merk Maxus maakt deel uit van het Chinese autoconcern SAIC. Er wordt gekozen voor een soort van alles of niets principe. Opties zijn er niet en de standaarduitrusting is voor een bestelwagen van een vrij behoorlijk niveau: airconditioning, een 10″ aanraakscherm met Apple Carplay en Android Auto en een achteruitrijcamera, dodehoekverklikker en bandenspanningscontrole zijn standaard. Wordt er gekozen voor lengte drie, hoogte twee (L3H2) of lengte drie, hoogte drie (L3H3) dan kan ook worden gerekend op adaptieve cruise control, een noodremsysteem, lane departure warning en verwarmbare stoelen.

Het busje is er in verschillende lengtematen en hoogtematen. Bovendien kan ook worden gekozen voor een chassis-cabine, een dubbele cabine of een personenbus. Een aanhanger kan worden aangekoppeld, het maximale trekgewicht bedraagt 1.500 kg. De aandrijflijn levert 150 kW (204 pk). Er is keuze uit een viertal verschillende accu’s met achtereenvolgens een capaciteit van 52 kWh, 65 kWh (alleen voor de chassis-cabine), 72 kWh, 89 kWh. Het rijbereik komt uit op 186 kilometer wanneer wordt gekozen voor het kleinste accupakket en 296 kilometer bij het grootste accupakket, in beide gevallen volgens de WLTP-norm.

De snellaadsnelheid ligt tussen de 52 kW en 80 kW, afhankelijk van het aanwezige accupakket. Regulier laden gaat op drie fasen met maximaal 11 kW.

De prijs dan? Een Maxus eDeliver 9 Panel Van L2H2 52 kWh kost € 49.990. Dat is de instapversie en lijkt de kleinste te worden, een lengte één, hoogte één staat niet in de prijslijsten. Valt de keuze op de grotere accu, dan wordt het een Panel Van L3H2 89 kWh voor € 71.490.

Er zijn talloze andere varianten beschikbaar. Ook uitvoeringen met een totaalgewicht boven de 3.500 kilogram. Dankzij een uitzonderingsregel voor elektrische bestelwagens, volstaat een rijbewijs B alsnog. Dat alles bij een totale laadcapaciteit van1.350 kilogram.

Beeld: Maxus eDeliver 9


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.