De huidige testmethode om het verbruik van een auto vast te stellen is inmiddels 40 jaar oud. Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu wil dat deze zo snel mogelijk wordt bijgesteld, en periodiek wordt aangepast om de (soms) grote verschillen tussen opgave en werkelijk verbruik tegen te gaan.

“De Nederlandse automobilist koopt op papier erg zuinige auto’s. Ik vind het belangrijk dat ze ook in de praktijk zuinig zijn.” Dit schrijft Mansveld in een brief aan de Tweede Kamer. Om haar punt kracht bij te zetten, stuurde Mansveld het TNO-onderzoek “Praktijkverbruik van zakelijke personenauto’s en plug-in voertuigen” mee, dat in haar opdracht werd uitgevoerd. Hierin staat dat zakelijke personenauto’s in de praktijk zuiniger zijn geworden, maar dat het verschil tussen praktijk- en testwaarden is toegenomen. Zo zou het daadwerkelijke verbruik van een auto 30 tot 50 procent hoger zijn dan de fabriek opgeeft.

De voornaamste oorzaak wordt toegeschreven aan energiebesparende technieken die tijdens de typekeuringstest minder brandstof verbruiken dan in de praktijk. Daarbij nemen fabrikanten steeds grotere marges in de testprocedures, omdat een betere typegoedkeuring voordeliger is voor Europese klanten.

Toch kan de bestuurder zelf het verbruik reduceren en zo dichter bij de waardes op papier komen. TNO concludeert dat plug-in voertuigen gemiddelde de zuinigste auto’s op de Nederlandse markt zijn. Gemiddeld een kwart van de kilometers die deze voertuigen maken wordt elektrisch gereden, maar dit zou verbeterd kunnen worden door plug-in auto’s voor het juiste doel in te zetten en elektrisch rijden aantrekkelijk te maken. Mansveld schrijft:

Omdat in de testprocedure een veel groter aandeel elektrisch rijden wordt aangehouden dan op dit moment in de praktijk wordt gehaald, ligt (vooralsnog) het praktijkverbruik significant hoger dan de verbruikswaarden op basis van de typekeuringstest. In absolute zin is het meerverbruik van plug-in voertuigen echter vergelijkbaar met dat van conventionele zuinige voertuigen.

Brussel zou de nieuwe testmethode op zijn vroegst per 1 januari 2017 in kunnen voeren. Mansveld zet zich in om deze datum aan te houden. Echter, een aantal partijen wil het uitstellen tot 2020. De RAI Vereniging waarschuwt dat als de testprocedure wordt aangepast, dit directe gevolgen zal hebben voor de gemiddelde CO2-uitstoot. Mogelijk kunnen wij dan niet voldoen aan de Europese afspraken hierover, en zullen deze ook moeten worden herzien.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.