Jaknikkers
Wie een beetje zoekt tankt al benzine voor net iets meer dan 1,50 per liter. Daarnaast nemen moderne auto’s genoegen met steeds minder brandstof. Is de elektrische auto eigenlijk nog wel een volwaardig alternatief?

Dat de fossiele brandstoffen ooit op zullen raken en dat we op zoek moeten naar andere vormen van aandrijving, daar is iedereen het wel mee eens. De vraag is alleen of we wel willen, nu de brandstofprijzen lager zijn dan ooit te voren en ook conventionele auto’s zuiniger zijn dan ooit.

Is elektrisch rijden wel goedkoper dan rijden op benzine?
Een veelgehoord argument ten gunste van elektrische auto’s zijn de goedkope brandstofkosten. Dat is echter maar gedeeltelijk waar, de kosten voor snelladen op een andere plek dan aan je eigen oplaadpunt thuis kunnen behoorlijk oplopen. Neem Fastned, dat vraagt 0,835 euro per kWh. De accu van een Nisan Leaf heeft een capaciteit van 24 kWh en kan daarmee onder gunstige omstandigheden 150 km ver komen. Een volle lading kost je 20 euro en dat komt neer op zo’n 13 cent per kilometer. Kijken we naar de kosten voor benzine langs de snelweg, momenteel zo’n 1,60 euro per liter, en gaan we uit van een auto die gemiddeld 1 op 15 rijdt, dan kom je uit op een kilometerprijs van net geen 11 cent. Benzine langs de snelweg is nu goedkoper dan elektriciteit!

Natuurlijk is het vergelijk niet zo eenvoudig, zo kun je je elektrische auto ook thuis opladen. Op dat moment betaal je momenteel zo’n 23 cent per kWh en ben je in het geval van de Leaf 3,6 cent per kilometer kwijt. Een goedkope thuistap voor benzine is helaas slechts een droom voor velen. Volgens een klein onderzoek van TNO en Leaseplan zijn in de praktijk de branstofkosten bij een elektrische auto ongeveer half zo hoog als bij een conventionele auto, maar dat hangt dus sterk af van het gebruik en de locaties waar je kunt laden. Verder betaal je voor een elektrische auto minder wegenbelasting en bijtelling. Daar staat tegenover dat een EV vaak duurder is in aanschaf en dat er nog weinig bekend is over eventuele kosten in de toekomst (denk aan het vervangen van een accupakket). Ook de afschrijving van elektrische auto’s is nog moeilijk te bepalen en kan een grotere kostenpost worden dan verwacht.

Het effect van wetgeving
Het succes van de elektrische auto wordt momenteel vooral bepaald door wetgeving en financiële stimulansen door de overheid. Dat is natuurlijk geen verrassing en wellicht ook een goede zaak. Goedkope benzine is nu eenmaal net zo vervuilend als dure benzine en een betaalbaar alternatief is hoe dan ook wenselijk. Begin dit jaar oordeelde de Europese Commissie dat nieuwe auto’s in 2021 gemiddeld 92 gram CO2 per km mogen uitstoten. Voor benzineauto’s komt dat neer op een verbruik van maximaal 3,9l/100km. Het gaat hier overigens om een gemiddelde per automerk, fabrikanten kunnen dus relatief vervuilende auto’s compenseren met schonere exemplaren.

Een goede manier om die norm te halen is door elektrische auto’s te produceren. Deze stoten geen CO2 uit en hebben daarmee een relatief groot effect op de gemiddelde uitstoot van een fabrikant, zelfs bij kleine productieaantallen. Daarmee wordt wel voorbijgegaan aan het feit dat lang niet alle elektriciteit duurzaam wordt opgewekt en dat er ook kolencentrales staan te roken om de Leaf’s en Tesla’s op de weg te houden. Voor fabrikanten is de plug-inhybride een mooie uitkomst, zeker zolang deze door de huidige NEDC-testcyclus veel zuiniger lijken dan ze veelal in de praktijk blijken te zijn. Een goed voorbeeld is de Volvo XC90 T8 Twin Engine, die volgend jaar nog altijd geniet van 14 procent bijtelling.

Dat roept de vraag op hoe effectief het beleid van zowel Europa als Nederland nu echt is. Er worden miljarden geïnvesteerd om productie en aanschaf van schonere auto’s te stimuleren, terwijl die regels maar deels lijken te werken. Daarnaast wordt een deel van die investeringen weer teniet gedaan door een zeer lage olieprijs. Natuurlijk kun je de prijs van een litertje peut kunstmatig hooghouden, iets waarvan onze overheid wel weet hoe dat moet, maar dat werkt pas echt als omringende landen daar aan mee doen.

Wat zou jij doen als je beleidsmaker was?
Ben je het eens met de maatregelen die de diverse overheden treffen of denk je dat er veel betere manieren zijn om de verkoop van minder vervuilende auto’s te stimuleren? Of moet de overheid zich wat jou betreft überhaupt niet bemoeien met de autosector? We zijn benieuwd naar jullie mening.

Foto: Arne Hückelheim, Creative Commons


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Het elektrisch rijden zal vooruit gaan,
wanneer je op je werk kunt laden onder gunstige voorwaarden.

Die olieboeren zien de bui natuurlijk ook wel hangen. Er komen steeds meer en betere elektrische auto en dito kilometers. De vraag naar olie zal daardoor alleen nog maar minder worden. In Nederland wordt overigens vreemd omgegaan met subsidies. Deze zou je alleen moeten geven aan mensen die in elektrische auto’s rijden zoals het zou moeten: zoveel mogelijk elektrisch en niet gewoon zoals leasers doorrijden op benzine (omdat de werkgever tóch wel betaald). Enfin, de tijd zal het leren. Ik, als particuliere Amperarijder die op zonnestroom rijdt, wil in ieder geval niet anders meer. Hopelijk is het voor mij weg gelegd over enkele jaren te kunnen rijden in de Tesla Model 3.

83ct per kWH. Serieus?!
Ik betaal nooit meer dan 25ct, meestal minder.
Wordt t toch echt een heeel ander rekensommetje.

De invloed van de benzineprijs op het kostenplaatje van elektrisch rijden.
Zie hiervoor: http://steinbuch.wordpress.com/

Lokale overheden verplichten mee te werken aan het plaatsen van een laadpaal op de stoep van de koper van een EV.
Alle openbare laadpalen laten beheren door een non profit organisatie zodat er een normaal tarief van 25 ct/kwh gevraagd kan worden ipv een starttarief en 35 ct/kwh.

@kobus1967: Juist. Het is natuurlijk belachelijk dat je als plug-inner ineens twee keer zoveel moet betalen als je 3-4 Kwh wilt/kunt laden. Zolang de VVD in het kabinet zit worden we op allerlei slinkse manieren bedonderd, groene energie ontmoedigd en alleen bedrijven op allerlei manieren bevoordeeld.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.