Nasa Leaptech
Een vliegtuig elektrificeren is zo mogelijk nog lastiger dan een auto; al het extra gewicht van de accu’s moet immers wel in de lucht in. NASA heeft een nieuw concept bedacht dat wel eens (een deel van) de oplossing kan zijn.

Men lijkt geneigd om bij het ontwerpen van een elektrisch voertuig de verbrandingsmotor simpelweg te vervangen door een elektromotor. Je loopt dan tegen de nadelen van elektrische aandrijving aan, terwijl je niet profiteert van de voordelen die het met zich mee brengt. NASA’s project LEAPTech laat zien hoe je nieuwe technologie in je voordeel kunt inzetten. In plaats van twee grote elektromotoren onder de vleugel te hangen, kwamen ze op het idee om in elke vleugel een hele batterij kleine propellers met dito elektromotoren te monteren. Grote motoren die de luchtstroom nadelig beïnvloeden kunnen daardoor achterwege blijven, de kleinere propellers zouden daarnaast effectiever zijn dan enkele grote motoren met grotere propellers.

Momenteel is het nog veel te vroeg voor tests met een echt vliegtuig. NASA begint daarom met tests door een set vleugels op de oplegger van een vrachtwagen te monteren. Zo kunnen er experimenten worden uitgevoerd bij snelheden tot ca. 115 km/u. Over enkele jaren, als de techniek ‘droog’ voldoende getest is, wil de NASA een bestaand vliegtuig gaan voorzien van de LEAPTech vleugels en motoren. “Door te kiezen voor een bestaand vliegtuig, is het voor engineers eenvoudiger om de prestaties van het testvliegtuig te vergelijken met het origineel,” aldus NASA. Website Aviantion Beta meldt dat het vliegtuig een kruissnelheid moet krijgen van 320 kilometer per uur, het bereik op batterijen alleen bedraagt 370 km. Met een range extender zou dat bereik kunnen verdubbelen. Verdere details over de toevoeging van een verbrandingsmotor ontbreken echter.

Momenteel is het eerste elektrische vliegtuig, dat volledig van elektriciteit wordt voorzien door de zonnecellen op de enorme vleugels, bezig aan een toch rond de aarde. Deze Solar Impulse II is echter verre van commercieel inzetbaar: de spanwijdte is vergelijkbaar met die van een Boeing 747, maar in de cabine is slechts plek voor één persoon. Verder zijn er al wel enkele experimentele toestellen met elektrische aandrijving, maar ook deze vliegtuigen zijn nog verre van inzetbaar. Hybride vliegtuigen lijken, net als bij auto’s, een logische tussenstap.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Een experimentele vleugel op een ouderwetse truck zetten en 115 per uur rijden? Kunnen ze dan niet beter een Veyron inschakelen?

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.