Naast het verminderen van CO2 moet er meer aandacht komen voor de luchtkwaliteit in onze grote steden.

Dat is de boodschap die Pieter van der Velden, algemeen directeur van Toyota-importeur Louwman & Parqui, zojuist heeft afgegeven bij de opening van Ecomobiel 2013. Hij baseert zich daarbij op de uitkomsten van een onderzoek van CE Delft, dat vanochtend is gepresenteerd.

De studie “Luchtvervuilende en klimaat-emissies van personenauto’s: Een vergelijking van norm- en praktijkwaarden per brandstofsoort” concludeert dat de fiscale regels de verkoop van CO2-vriendelijke auto’s stimuleren, maar zorgen de komende jaren naar verwachting voor een groei van het aandeel dieselauto’s in het zakelijke segment. Deze groei vormt onbedoeld een bedreiging voor de luchtkwaliteit. Dit komt doordat de luchtvervuilende NOx emissie van een moderne Euro-5 dieselauto’s in de praktijk nog altijd erg hoog is. Ondanks dat de NOx Euronormen voor diesels sinds 1992 flink zijn aangescherpt, blijkt in de praktijk dat er nauwelijks progressie is geboekt en dat een Euro-5 diesel nog steeds gemiddeld evenveel NOx uitstoot als 21 jaar geleden.

‘Niet alleen focus op CO2, maar ook op luchtkwaliteit’

Toyota – dat al sinds jaar en dag de missie Towards Zero Emission heeft – is blij met de duidelijkheid van het onderzoek van CE Delft. “Bij het uitzoeken van een nieuwe auto draait het tegenwoordig vaak enkel om CO2”, stelt Van der Velden. “Natuurlijk verdient ons klimaat die aandacht, maar we willen een én-én-beleid; we moeten de luchtkwaliteit niet uit het oog verliezen.”

‘Dieselvoertuigen dé veroorzaker van luchtvervuiling’

Longfonds directeur Michael Rutgers:

We kunnen twee weken zonder eten, drie dagen zonder drinken, maar nog geen minuut zonder lucht. Schone, gezonde lucht is van levensbelang. Luchtvervuiling in Nederland is echter een hardnekkig probleem. Het wordt voor het belangrijkste deel veroorzaakt door vervuilend verkeer. Daar ligt dus ook de oplossing. Op dit moment zien we dat stimulerende maatregelen die ten gunste van het klimaat worden genomen ongunstig uitpakken voor de luchtkwaliteit. Een voorbeeld daarvan is het stimuleren van dieselvoertuigen vanwege hun lage CO2-uitstoot. Echter, deze dieselvoertuigen zijn dé grote veroorzaker van verkeer gerelateerde luchtvervuiling. Het is dus tijd voor een integrale aanpak op klimaat én luchtkwaliteit. Op milieu én gezondheid. Toyota en het Longfonds slaan de handen ineen, maar wij kunnen het niet alleen. We hebben de hulp van de politiek en maatschappij hard nodig.

Klik HIER om het volledige rapport van CE Delft te lezen.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Uiteraard praat Toyota hier wel in zijn eigen straatje aangezien ze heel hard op hun HSD (Hybrid Synergy Drive) in zetten die enkel op benzine loopt.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.