Een Embraer 175+ in dienst als KLM Cityhopper
Duurzaam de wereld over, dat is het doel van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). Voor zover dat mogelijk is met een vliegtuig tenminste.

De luchtverkeersleiding zit niet onophoudelijk aan de grond, af en toe moet er overleg worden gevoerd in verre buitenlanden. Dan pakt Luchtverkeersleiding Nederland het vliegtuig. Dat zal in het vervolg een duurzamere exercitie worden dan nu het geval is. Er zal namelijk worden gevlogen op biobrandstof.

De toetreding tot het Corporate BioFuel Programme van KLM is uiteraard een goede zaak, hoewel het vliegen niet duurzaam maakt. Een vrij kolossale uitstoot blijft onvermijdelijk. KLM wil in 2020 de uitstoot per passagier met 20 % hebben verminderd, ten opzichte van het jaar 2011. Er zijn meerdere aanvliegroutes om dit doel te halen; er wordt geïnvesteerd in duurzame brandstof en vlootvernieuwing. Ook een zekere doelgerichtheid door zo efficiënt mogelijke vliegroutes te kiezen, helpt de uitstoot verder omlaag.

Andere partners van het biobrandstofprogramma zijn bijvoorbeeld de TU Delft, ABN Amro en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. KLM meldt dat de prijs van biobrandstoffen nu nog twee tot drie keer hoger ligt dan die van keronsine, verder onderzoek naar biobrandstoffen is dan ook gewenst.

Maar allicht dat ook KLM zijn aandacht wat kan verleggen door in te zetten op elektrisch vliegen?

Foto: een Embraer 175+ in dienst als KLM Cityhopper


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Volgens mij is het probleem bij electrisch vliegen nog steeds het gewicht. De snelle route richting duurzaam vliegen is daarom nog steeds een brandstofmotor. Daarnaast is er ook nog de technische uitdaging dat je met een accupakket meer problemen krijgt met landen (of minder mee kunt nemen) Normaal gesproken verliest een vliegtuig gewicht tijdens de vlucht door verbranding van tonnen brandstof, maar met accu’s blijft het gewicht hetzelfde en gaat de landing minder makkelijk.
Dat KLM de uitstoot met 20% wil beperken tov 2011 vind ik nog vrij mager. Met efficientere vliegtuigen (daar is meestal snel winst te halen, zowel financieel als qua duurzaamheid) kan je nog steeds vrijwel dezelfde fossiele kerosine blijven gebruiken, maar verandert het systeem nauwelijks.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.