Louwman en Toyota vieren allebei een hybride-feestje
Toyota heeft als geen ander merk bijgedragen aan de wereldwijde acceptatie van hybrides. Een prestatie waarvan ook de Nederlandse importeur de vruchten plukte.

Het straatbeeld werd er wellicht niet sexier op met de komst van de Prius in 1997, maar wat betreft schonere en zuinigere aandrijflijnen zetten de Japanners absoluut de eerste échte stap. Daarna zijn vele Toyota’s en Lexussen met vergelijkbare techniek uitgerust en da’s de reden dat bij zowel Louwman & Parqui als Toyota de vlag uit mag.

De Nederlandse importeur heeft kort geleden namelijk haar 100.000e hybride-auto verkocht, een prestatie van formaat. De fabrikant zelf wist in de, laten we zeggen, afgelopen 18 jaar maar liefst 8 miljoen hybrides aan de man te brengen.

Niet alleen fijn voor beide partijen, maar ook voor het milieu. Volgens Toyota is als gevolg daarvan maar liefst 58 miljoen ton aan CO2 bespaard, hetzelfde geldt voor stikstof en fijnstof al zijn daar geen getallen over vrijgegeven. De productie van accutechnieken en dergelijke zijn bij berekenen van de CO2-besparing bovendien achterwege gelaten.

Momenteel heeft Toyota de Yaris Hybrid, Auris Touring Sports Hybrid, Prius, Prius Wagon, Prius Plug-in Hybrid en Auris Hybrid in het gamma. Bovendien maakt de kersverse Prius binnenkort z’n opwachting. Lexus biedt de CT200h, IS300h, GS300h, GS450h, NX300h, RX450h en LS600h aan.

De vraag is overigens gerechtvaardigd of de hybride-successen binnenkort in Nederland tot het verleden behoren. Bijtellingsregels minimaliseren de financiële prikkels voor het rijden van PHEV’s en dat zal ongetwijfeld ten koste gaan van de interesse van leaserijders. Aan de andere kant is Toyota deze ontwikkeling alweer een stapje voor met hun Mirai die op waterstof rijdt. De Nederlandse infrastructuur voor waterstofauto’s staat op dit moment alleen nog in de kinderschoenen, wat het voor de consument lastig maakt om een dergelijke FCEV dagelijks te gebruiken.


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.