Logo Evija
Lichtgewicht en met een aanlokkelijk rijgedrag. We hopen het van harte.

Veel is er nog niet bekend over de elektrische hypercar van Lotus. Allereerst belangrijk om te vermelden, de Britse sportwagenbouwer is in handen van Geely. Een Chinese fabrikant die nogal wat elektrische auto’s produceert, en tevens verantwoordelijk is geweest voor het ten dele elektrificeren van een van de Britse iconen, de London cab. We kunnen het Geely dus wel toevertrouwen om een sportieve elektrische aandrijflijn te ontwikkelen.

De Lotus van de 21ste eeuw krijgt de naam Evija. Voorlopig moeten we het doen met slechts die naam, in gele neonachtige letters. Een tipje van de sluier wordt opgelicht tijdens het Goodwood Festival of Speed, op de stand van Lotus wordt iets van het ontwerp weggegeven. Zonder de auto volledig te onthullen. Volgens Phip Popham, ceo van Lotus, is de Evija een Lotus zoals er geen tweede is, zonder de merkwaarden te verloochenen. Het is de eerste hypercar van het merk. In plaats van een lichtgewicht auto met een puur rijgedrag en een relatief laag vermogen, lijkt gewichtstoename onvermijdelijk en moet hierdoor ook worden gezorgd voor een vermogenstoename.

Een lichtgewicht ev is immers een paradox, het accupakket kan niet worden weggedacht, laat staan worden weggenomen. En juist het accupakket legt het nodige gewicht in de schaal. Een sportwagen met een accupakket van 30 kWh of minder is eenvoudigweg onbruikbaar, omdat er dan haast geen 100 kilometer aan rijbereik overblijft wanneer de bestuurder er serieus voor gaat zitten. Kortom, we kunnen een zwaardere Lotus verwachten met alsnog een uitgebalanceerd weggedrag. De 1.000 elektro-pk’s die sommige concurrenten beloven lijken too much, dus allicht blijft het vermogen ouderwets bescheiden. En zou er dan vierwielaandrijving komen, of juist niet?


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.