De hybride Lotus Evora 414E wordt op dit moment getest. Het altijd positieve Britse automerk heeft laten weten dat de ontwikkeling voor op schema loopt. De omgebouwde Evora 414E krijgt de beschikking over twee elektrische motoren die de achterwielen aandrijven, plus een range extender.

Die achterwielaandrijving gebeurt via een Xtrac transmissie met een 17 kWh accu, die kan worden opgeladen door de Lotus Range Extender (beninzemotor) of gewoon via het stopcontact. De elektrische actieradius is slechts 48 kilometer, de exacte actieradius met range-extender is helaas nog niet bekend. De range-extender is overigens een driecilinder motor, die maakt gebruik van benzine of bio-ethanol. later wil men ook een tweecilinder motor gaan aanbieden.

De plug-in hybride Evora heeft zijn naam te danken aan het vermogen van 414 pk. Het maximumkoppel is dankzij de elektrische aandrijving lekker hoog: 1.000 Nm! Dat is 2,5 keer zoveel als de Lotus Evora S. De sprint van 0 naar 96 km/u (60 mph) kost ongeveer vier seconden, de topsnelheid is 209 km/u. Nu nog wachten totdat het model officieel wordt aangekondigd.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Een door ontwikkeling van dit blok van ze: http://www.autoblog.nl/archive/2009/09/07/hybride-volgens-lotus-range-extender-engine

Ik ben namelijk héél benieuwd wat ze aan verbruik voor elkaar gaan krijgen.

De Fisker en de Volt (Ampere) laten de Range Extender nog steeds op basis van de vermogensvraag toeren maken, dit omdat gebruikers van de auto het anders niet echt snappen. Veel toeren maar weinig snelheid.

Lotus staat bij mij echter hoog in het vaandel en ben érg benieuwd wat ze hier van maken.

Een drie cilinder specifiek gemaakt voor enkel als range extender dienen kan denk ik erg zuinig zij.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.