Pure, lichtgewicht sportwagens behoren tot het verleden, wat niet wegneemt dat de techniek zeer de moeite waard is.
Lotus Evija

Pochen met grote getallen, het lijkt de essentie van elektrische hypercars. Een vermogen van duizend ouderwetse peekaa’s is de normaalste zaak van de wereld, sterker nog, de Lotus Evija biedt zelfs het dubbele!

Eigenlijk een wat wonderlijke keuze voor het merk dat bekend staat om zijn lichtgewicht sportwagens, maar desalniettemin verklaarbaar. Een elektrische auto is zelden een vedergewicht, kwistige compensatie met een overvloedig vermogen wordt noodzakelijk geacht. Daar blijft het niet bij. Matt Windle, hoofd Research & Development bij Lotus laat autoblog.com weten dat er is gezocht naar Lotus-ness. Er wordt zeer veel aandacht besteed aan het rijgedrag. Verder voert het merk als vanouds een strijd tegen de overtollige kilo’s. Zo wordt bij de Lotus Evija veelvuldig gebruik gemaakt van carbon. Ook worden onderdelen gecombineerd, de stuurkolom is eveneens de afdichting van een luchtkanaal voor de klimaatregeling.

De productie van de Lotus Evija blijft beperkt tot 130 exemplaren, hoewel het goed mogelijk is om fors meer elektrische sportwagens te verkopen. Wel komt de ontwerpfilosofie terug in latere, elektrische Lotussen, dat geldt voor het uiterlijk, maar ook voor de technische oplossingen waarvoor is gekozen.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.