LEVC TX5 aan de laadpaal
Nu is de LEVC TX5 nog uitsluitend verkrijgbaar met een elektrische aandrijflijn die wordt gecombineerd met een range extender.

Taxichauffeurs willen uiteraard eindeloos kilometers maken en de onwetende vertrouwt dan op fossiele brandstoffen. Dat is uiteraard nergens voor nodig, want met een snellader zit het accupakket van een volledig elektrische auto in een mum van tijd weer vol. Een snellader hoeft alleen maar op de route te liggen. Dat zit vaak wel goed, soms is laden op de standplaats zelfs mogelijk.

De LEVC TX5, zoals de London cab officieel heet, is dit jaar door de eerste chauffeurs in ontvangst genomen en kan ook door Nederlandse taxiondernemers worden aangeschaft. Volgens LEVC-topman Carl-Peter Forster is er bij het ontwerpen van de TX5 doelgericht te werk gegaan. De aandrijflijn moet vooral betrouwbaar zijn en er was geen behoefte om alles nieuw te ontwikkelen. Aangezien Geely het moederbedrijf is van LEVC, wordt de techniek gedeeld met de Volvo XC90.

Mede uit angst voor een wat gebrekkige laadinfrastructuur is er gekozen voor een hybride aandrijving. Overigens heeft het accupakket een capaciteit van 35 kWh, is een snellaadaansluiting aanwezig en kan er op drie fasen worden opgeladen. Volledig elektrisch rijden is met deze taxi dus vrij eenvoudig. Maar gezien de elektrificatie van de automarkt zal ook de taxi volledig elektrisch worden. Wanneer de nieuwe aandrijflijn beschikbaar komt is evenwel niet bekend. Het lijkt iets voor de langere termijn en dat is toch jammer. (Via: ecomento.de)


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.