Volkswagen TDI
Milieudefensie wil meer inzage in het dieselschandaal en gaat proberen in te breken in de software van de probleemdiesels. Gaat het ze lukken?

De groepering is de achterkamertjespolitiek van het concern zat en wil openheid van zaken. Hacken in een goed beveiligde chip, waar as we speak, nog niemand bijgekomen is, behoort misschien wel tot de mogelijkheden. Challenge accepted, denkt Ivo Stumpe van Milieudefensie. Hij vindt dat de onderste steen naar boven moet worden gehaald en gaat met een groep hackers proberen te inbreken in de chip om tot de broncode te komen in de software van het motormanagement.

Opvallend is dat de overheid al jaren op de hoogte was van het frauderen van uitstoot met diesel auto’s. Waarom dan zo geheimzinnig over dit onderwerp? Milieudefensie neemt het heft in eigen hand en gaat zelf antwoorden zoeken.

De groepering zegt in een persbericht dat autofabrikanten die geen openheid van zaken geven niet te vertrouwen zijn. ‘Het dieselschandaal laat zien dat de EU te na├»ef en te laks is geweest met het controleren van de auto-industrie. We hebben realistische emissietests nodig en toegang tot de broncode van de software die het motormanagement regelt.’ aldus Stumpe. Als het de hackers lukt om binnen te dringen in de software van de Volkswagens is het goed mogelijk dat er nieuwe, nu verzwegen, informatie komt boven drijven. Zet hem op Ivo.


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.