Lightyear One
Het achterliggende idee is aardig eenvoudig. Hoe beter de stroomlijn, hoe lager het verbruik en hoe verder ermee valt te komen op een vol accupakket.

Een bonkige, hoekige elektrische auto ziet er misschien aardig onaantastbaar uit, voor het rijbereik is het gunstig wanneer er aandacht wordt besteed aan aerodynamica. Hoe beter dat onderdeel voor elkaar is, hoe efficiënter de auto werkt. Dat geldt uiteraard ook voor auto’s met verbrandingsmotoren. Er worden steeds strengere eisen gesteld aan het verbruik, waardoor bijvoorbeeld de deels afgedichte grille aan populariteit wint. De wil om luchtweerstand te verlagen vindt zijn oorsprong in de loop van de jaren ’70. Van de Citroën CX uit 1974 is de weerstandscoëfficient de typenaam, de auto heeft een Cw-waarde van 0,36. De Audi 100 uit 1983 bereikt een waarde van 0,30. Recente hybrides en elektrische auto’s komen uit op Cw-waardes die liggen tussen de 0,23 en 0,25. Dan hebben we het over auto’s als de Toyota Prius, Honda Insight, Hyundai Ioniq en de Tesla Model 3, S en X. De GM EV1 en VW XL1 hebben een Cw-waarde van 0,19. Dat alle eco-auto’s een ruwweg vergelijkbare basisvorm hebben valt dus eenvoudig te verklaren, het zorgt voor de beste stroomlijn.

Voor een zonneauto is aerodynamica misschien nog wel belangrijker dan voor de eerste de beste elektrische auto. Een auto die zonne-energie direct laat terugvloeien in het accupakket is gebaat bij efficiëntie in optima forma. Daarom moet de Lightyear One de meest aerodynamische productieauto ooit worden. De Cw-waarde moet lager komen te liggen dan 0,20, waardoor het verbruik van de auto in alle denkbare omstandigheden laag is. Bij gangbaar dagelijks gebruik betekent dit dat opladen met een stekker niet meer nodig is. Zoeken naar laadpalen en gedoe met kabels behoort daarmee niet tot het verleden, maar is geen dagelijkse praktijk meer. Met een rijbereik van 800 km moet het accupakket overigens fors zijn en dat roept vragen op over het gewicht van de auto.

Er is nog veel onduidelijk over de Lightyear One, de specificaties en het uiterlijk moeten nog wereldkundig worden gemaakt. De productiehal op de Automotive Campus in Helmond wordt momenteel gebouwd. Vanaf 2020 moet de auto verkrijgbaar zijn.

Ook elders wordt gewerkt aan een zonneauto. De Lightyear One is bedoeld voor het hogere marktsegment, de Sono Sion is dankzij een bescheiden prijsniveau geschikt voor een groot publiek.

Beeld: een van de computergegenereerde beelden van de Lightyear One


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.