Lightyear One in de windtunnel
Minder luchtweerstand, altijd goed. Net als denken over wat de essentie van een elektrische auto hoort te zijn en daarnaar handelen.

Aan de Lightyear One ligt een geheel nieuwe manier van denken ten grondslag, dat wordt althans door de nieuwbakken autofabrikant geclaimd. Er is niet gekozen voor de eenvoudige weg van een zo groot mogelijk accupakket, om zeker te zijn van een groot rijbereik, zoals bij de gemiddelde, dure, volelektrische suv het geval is. In plaats daarvan is er gestreefd naar maximale efficiëntie. Het pad naar een zo laag mogelijk gewicht is gevolgd. Toch is de One als een limousine en bepaald geen compacte auto die van enige vorm van luxe is gespeend.

De zonnewagen zal worden opgetrokken uit lichtgewicht composiet. De elektromotoren zijn niet zwaar en worden bovendien geïntegreerd in de wielen zodat vierwielaandrijving een zekerheid is. De zonnecellen zijn uiteraard kenmerkend, gepoogd wordt ze deel te laten zijn van het ontwerp in plaats van de zonnecellen losjes op de auto te leggen. Het moet wel premium worden, of hoogwaardig en doorwrocht, om het wat nauwgezetter uit te drukken.

Tests in de windtunnel hebben aangetoond dat alle moeite niet zonder resultaat is gebleven. De Lightyear One is namelijk de meest aerodynamische van alle auto’s met vijf zitplaatsen, de luchtweerstandcoëfficiënt (Cw-waarde) is een luttele 0,20. Dat is gebleken uit tests in een windtunnel. Mede hieraan valt te danken dat de auto louter en alleen op energie onttrokken aan de zon, dagelijks zestig kilometer kan afleggen.

Veelbelovend is het zeker. De Lightyear One wordt stilaan klaargestoomd om de concurrentie aan te gaan met ev’s in het hoogste segment. Gaat dit een groot succes worden en wordt Nederland als bouwer van auto’s in een nichesegment hierdoor beter op de kaart gezet?


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.